Bekendtgørelse om ledelse, styring og administration af danske UCITS Kapitel 2

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 865 af 02. juli 2014,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1105 af 29. juni 2022

Kapitel 2 Bestyrelsen
Bestyrelsens opgaver og ansvar
§ 4

Bestyrelsen for en investeringsforening skal som led i den overordnede strategiske ledelse

  • 1) træffe beslutning om foreningens forretningsmodel, herunder målsætninger for de forhold, der er nævnt under § 3, nr. 1-4,

  • 2) træffe beslutning, om bestyrelsen vil delegere dele af foreningens virksomhed, herunder om bestyrelsen vil delegere den daglige ledelse til et investeringsforvaltningsselskab eller et administrationsselskab,

  • 3) træffe beslutning, om hvilket selskab der skal være foreningens investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab, hvis bestyrelsen har besluttet at uddelegere den daglige ledelse,

  • 4) træffe beslutning om hvilket selskab, der skal være foreningens depotselskab eventuelt til forelæggelse for generalforsamlingen efter vedtægternes bestemmelser herom,

  • 5) fastsætte investeringsstrategien for hver afdeling, herunder fastsætte risikoprofilen,

  • 6) træffe beslutning om hvordan andele i afdelingerne skal markedsføres,

  • 7) træffe beslutning om afdelingernes omkostningsbudgetter,

  • 8) vurdere afdelingernes formueforhold,

  • 9) fastsætte retningslinjer til direktionen for direktionens arbejde,

  • 10) overvåge, om direktionen varetager sine opgaver på en betryggende måde og i overensstemmelse med retningslinjerne til direktionen,

  • 11) sikre, at direktionens rapportering til og information af bestyrelsen er fyldestgørende for bestyrelsens arbejde,

  • 12) vurdere, om investeringsforvaltningsselskabet eller administrationsselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede administrationsaftale, hvis den daglige ledelse er delegeret til et investeringsforvaltningsselskab eller et administrationsselskab,

  • 13) vurdere, om depotselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede depotselskabsaftale,

  • 14) vurdere, om andre tredjeparter end de i nr. 12 og 13 nævnte, som foreningen har delegeret opgaver til, varetager deres opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede aftale,

  • 15) vurdere, om vedtægterne, politikker og retningslinjerne til direktionen er betryggende i forhold til markedsforholdene, og

  • 16) tilrettelægge sit arbejde, således at ledelsen af foreningen er betryggende, jf. bilag 1.

Stk. 2 Bestyrelsen skal løbende vurdere, om dens medlemmer tilsammen besidder den fornødne viden og erfaring om foreningens risici til at sikre en forsvarlig drift af foreningen.

§ 5

Bestyrelsen for en SIKAV skal som led i den overordnede strategiske ledelse

  • 1) træffe beslutning om SIKAV’ens forretningsmodel, herunder målsætninger for de forhold, der er nævnt under § 3, nr. 1-4,

  • 2) træffe beslutning om, hvilket selskab, der skal være SIKAV’ens investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab,

  • 3) træffe beslutning om, hvilket selskab der skal være SIKAV’ens depotselskab eventuelt til forelæggelse for generalforsamlingen efter vedtægternes bestemmelser herom,

  • 4) fastsætte investeringsstrategien for hver afdeling, herunder fastsætte risikoprofilen,

  • 5) træffe beslutning om afdelingernes omkostningsbudgetter,

  • 6) vurdere afdelingernes formueforhold,

  • 7) vurdere, om investeringsforvaltningsselskabet eller administrationsselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede administrationsaftale,

  • 8) vurdere, om depotselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede depotselskabsaftale,

  • 9) vurdere, om vedtægterne er betryggende i forhold til markedsforholdene, og

  • 10) tilrettelægge sit arbejde, således at ledelsen af SIKAV’en er betryggende, jf. bilag 1.

Stk. 2 Bestyrelsen skal sørge for, at den administrationsaftale, der indgås mellem SIKAV’en og et investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab, indeholder oplysning om, hvor ofte og i hvilken form bestyrelsen skal modtage rapportering, idet rapportering om placering af afdelingernes formue som minimum skal opfylde kravene i § 15. Aftalen skal endvidere angive

  • 1) den strategiske aktivfordeling for den enkelte afdeling og de investeringsteknikker, der skal anvendes til at gennemføre investeringsstrategien,

  • 2) kontrollerbare grænser for afdelingernes risici,

  • 3) hvilke placerings- og risikogrænser, der er så væsentlige, at der skal rapporteres om udnyttelse af grænserne, og

  • 4) hvordan stemmerettigheder på afdelingernes finansielle instrumenter skal udøves.

Stk. 3 Bestyrelsen skal løbende vurdere, om dens medlemmer tilsammen besidder den fornødne viden og erfaring om SIKAV’ens risici til at sikre en forsvarlig drift af SIKAV’en.

§ 6

Bestyrelsen for et investeringsforvaltningsselskab, der administrerer en værdipapirfond skal som led i den overordnede strategiske ledelse

  • 1) træffe beslutning om værdipapirfondens forretningsmodel, herunder målsætninger for de forhold, der er nævnt under § 3, nr. 1-4,

  • 2) træffe beslutning om, hvilket selskab, der skal være værdipapirfondens depotselskab,

  • 3) fastsætte investeringsstrategien for hver afdeling, herunder fastsætte risikoprofilen,

  • 4) træffe beslutning om afdelingernes omkostningsbudgetter,

  • 5) vurdere afdelingernes formueforhold,

  • 6) fastsætte retningslinjer til direktionen for direktionens arbejde,

  • 7) overvåge, om direktionen varetager sine opgaver på en betryggende måde og i overensstemmelse med retningslinjerne til direktionen,

  • 8) sikre, at direktionens rapportering til og information af bestyrelsen er fyldestgørende for bestyrelsens arbejde,

  • 9) vurdere, om investeringsforvaltningsselskabet varetager sine opgaver betryggende,

  • 10) vurdere, om depotselskabet varetager sine opgaver betryggende og i overensstemmelse med den indgåede depotselskabsaftale,

  • 11) vurdere, om vedtægterne, politikker og retningslinjerne til direktionen er betryggende i forhold til markedsforholdene, og

  • 12) tilrettelægge sit arbejde, således at ledelsen af værdipapirfonden er betryggende, jf. bilag 1.

Stk. 2 Bestyrelsen skal løbende vurdere, om dens medlemmer tilsammen besidder den fornødne viden og erfaring om værdipapirfondens risici til at sikre en forsvarlig drift af værdipapirfonden.

Bestyrelsens retningslinjer til direktionen
§ 7

Bestyrelsen for en investeringsforening eller et investeringsforvaltningsselskab, der administrerer en værdipapirfond, skal give direktionen skriftlige retningslinjer, der angiver hvilke dispositioner direktionen kan foretage som led i dens stilling, og hvilke beslutninger direktionen kan træffe med efterfølgende orientering af bestyrelsen.

Stk. 2 Som en del af retningslinjerne skal bestyrelsen give direktionen instruks om placering af hver afdelings formue. Instruksen skal angive

  • 1) den strategiske aktivfordeling for den enkelte afdeling og de investeringsteknikker, der skal anvendes til at gennemføre investeringsstrategien,

  • 2) kontrollerbare grænser for afdelingernes risici,

  • 3) hvilke placerings- og risikogrænser, der er så væsentlige, at der skal rapporteres om udnyttelse af grænserne, og

  • 4) hvordan stemmerettigheder på afdelingernes finansielle instrumenter skal udøves.

Stk. 3 For alle forhold omfattet af retningslinjerne skal bestyrelsen angive, hvor ofte og i hvilken form bestyrelsen ønsker at modtage rapportering, idet rapportering om placering af afdelingernes formue som minimum skal opfylde kravene i § 15.

Stk. 4 Bestyrelsen kan ikke henlægge beføjelser til direktionen, der hører til bestyrelsens overordnede ledelsesopgaver eller i øvrigt er af usædvanlig art eller er af stor betydning.

Bestyrelsens vurdering af investeringspolitik, investeringsstrategi og risikoprofil
§ 8

Bestyrelsen skal løbende vurdere

  • 1) om en afdeling overholder sin investeringspolitik og investeringsstrategi, og

  • 2) om en afdelings samlede aktuelle risici svarer til den risikoprofil, som er angivet i afdelingens prospekt.

Stk. 2 Bestyrelsen skal bl.a. foretage vurderingen på grundlag af rapportering fra direktionen og risikostyringsfunktionen.