Kommunalbestyrelsen fastsætter en kvalitetsstandard for kommunens kvindekrisecentre efter § 109 i lov om social service.
Stk. 2 Kvalitetsstandarden skal indeholde en samlet information til borgerne om de tilbud og ydelser, borgerne kan tilbydes ved ophold i de kvindekrisecentre, der er nævnt i stk. 1, herunder de politiske målsætninger og prioriteringer, som kommunalbestyrelsen træffer beslutning om.
Stk. 3 Kommunalbestyrelsens kvalitetsstandard og kommunalbestyrelsens opfølgning og revision på kvalitetsstandarden gøres alment tilgængelig for borgerne i kommunen, herunder på internettet.
Stk. 4 Kommunalbestyrelsen reviderer kvalitetsstandarden hvert andet år.
Kvalitetsstandarden for kvindekrisecentre jfr. § 1, skal som minimum omfatte en beskrivelse af følgende områder:
-
1) Antallet af pladser i det enkelte krisecenter og de fysiske rammer i krisecentret.
-
2) Den overordnede målsætning for kvindekrisecentrenes virksomhed.
-
3) En beskrivelse af de ydelser og tilbud, der tilbydes kvinder og børn på krisecentrene i amtet.
-
4) Opholds- og kostbetaling for kvinder og børn, der opholder sig på krisecentre.
-
5) Procedurer for, hvorledes borgeren kan henvende sig til et kvindekrisecenter, og hvem der kan få ophold på et kvindekrisecenter.
-
6) Fællesfaciliteter på krisecentrene.
-
7) Personalepolitik, herunder målsætning for kompetenceniveau og efteruddannelse for personalet på krisecentrene.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen oplyser endvidere om den fremtidige indsats på kvindekrisecenterområdet.
Stk. 3 Kommunalbestyrelsen skal derudover informere om følgende forhold:
-
1) Værdier og normer, som indsatsen bygger på.
-
2) Brugerindflydelse og eventuelle beboerråd.
Kommunalbestyrelsen sørger for, at de enkelte kvindekrisecentre informerer borgerne om serviceniveauet på kvindekrisecentre vedrørende de forhold, der er nævnt i § 2, stk. 1 og 3, fx i form af servicedeklarationer.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen påser, at information, jf. stk. 1, revideres mindst hvert andet år.
Kommunalbestyrelsen påser, at forholdene i de enkelte kvindekrisecentre er i overensstemmelse med den kvalitetsstandard, som er fastsat af kommunen.
Stk. 2 Ved udarbejdelse og revision af kvalitetsstandarden inddrages repræsentanter for beboerne.