Bekendtgørelse om kommunernes medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse og befordringsgodtgørelse til de forsikrede ledige Kapitel 2

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1513 af 23. december 2014,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 358 af 08. april 2015

Kapitel 2 Den bidragspligtige kommune
§ 4

Bidraget til udgifterne til a-dagpenge og midlertidig arbejdsmarkedsydelse for en uge skal betales af den kommune, der ved starten af a-dagpengeugen er den lediges opholdskommune, jf. § 3, stk. 5.

Stk. 2 Bidraget til udgifterne til befordringsgodtgørelse skal betales af den kommune, der ved starten af a-dagpengemåneden er den lediges opholdskommune, jf. § 3, stk. 5.

Kommunens ansvar
§ 5

Den enkelte kommune har ansvaret for, at bidraget for den ledige, der har ophold i kommunen i en given a-dagpengeuge, beregnes og opgøres. Det sker på baggrund af oplysninger fra kommunen og a-kasserne.

Stk. 2 Kommunen har ansvaret for, at data om aktiveringsforløb og fritagelser, som skal indgå i grundlaget for beregningen af bidraget, er afstemt med data i kommunens sags- og økonomisystemer.

Stk. 3 Kommunen er videre ansvarlig for at indberette bidragets størrelse og beregning til staten og for løbende at korrigere opgørelsen for fejl og reguleringer.

Stk. 4 Kommunen skal kunne dokumentere regnskabsmaterialet, herunder beregningsgrundlag på individniveau og de relevante data og opgørelser, som er nødvendige for sags- og økonomirevisionen og økonomistyringen i stat og kommune.

Stk. 5 Kommunen skal opbevare regnskabsmateriale, herunder beregningsgrundlag på individniveau og de relevante data og opgørelser i overensstemmelse med Økonomi- og Indenrigsministeriets ”Budget og regnskabssystem for kommuner”. Kommunen skal dog opbevare regnskabsmaterialet mindst 156 uger efter den a-dagpengeuge, hvor udbetalingen af a-dagpenge, befordringsgodtgørelse, uddannelsesydelse eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse fandt sted.

Stk. 6 Inden kommunen skifter databehandler, har kommunen pligt til at sikre, at den nye databehandler får adgang til det fornødne datagrundlag, jf. § 23 a, for at foretage en fortsat korrekt beregning, herunder efterregulering, af medfinansieringsbeløbet.

Digital løsning
§ 6

Kommunen har pligt til at sikre, at data, jf. § 5, behandles og udveksles digitalt.

Stk. 2 Inden en digital løsning sættes i drift, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der foreligger en uafhængig revisorerklæring om, at det pågældende system fungerer i et edb-miljø med en tilfredsstillende system- og datasikkerhed, og at de interne kontroller i systemerne sikrer en fuldstændig og nøjagtig behandling af godkendte transaktioner og beregning af medfinansieringsbidraget i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse. Efter udarbejdelsen skal kommunen sende en kopi af erklæringen til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, inden den digitale løsning sættes i drift.

Stk. 3 Revisorerklæringen skal udarbejdes hvert år samt i forbindelse med væsentlige ændringer af den digitale løsning eller i kravene til behandling af oplysninger. Det skal fremgå af revisors beretning om revision af kommunens regnskaber, jf. bekendtgørelse om statsrefusion og tilskud, samt regnskabsaflæggelse og revision på Social-, Børne og Integrationsministeriets, Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters og Ministeriet for Børn og Undervisnings ressortområder, om revisorerklæringen er udarbejdet og om gennemgangen har givet anledning til bemærkninger.