Bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører § 14

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1779 af 06. september 2021

§ 14

En forsikringsformidler skal i god tid inden indgåelse af en forsikringsaftale give kunden følgende oplysninger:

  • 1) Forsikringsformidlerens navn og adresse, samt oplysning om, at den pågældende er forsikringsformidler.

  • 2) Om forsikringsformidleren yder rådgivning om de solgte forsikringsprodukter.

  • 3) Hvordan kunden kan klage over forsikringsformidleren.

  • 4) Hvilket register forsikringsformidleren er optaget i og angivelse af, hvordan det kan kontrolleres.

  • 5) Om forsikringsformidleren repræsenterer kunden eller handler på vegne af et forsikringsselskab.

  • 6) Om forsikringsformidleren har en direkte eller indirekte andel på 10 pct. eller mere af stemmerettighederne eller kapitalen i et bestemt forsikringsselskab.

  • 7) Om et bestemt forsikringsselskab eller moderselskabet til et bestemt forsikringsselskab har en direkte eller indirekte andel på 10 pct. eller mere af stemmerettighederne eller kapitalen i en forsikringsformidler.

  • 8) Om forsikringsformidleren i forbindelse med den aftale, der foreslås eller rådgives om,

    • a) yder rådgivning på basis af en objektiv og personlig analyse,

    • b) har en kontraktretlig forpligtelse til udelukkende at benytte et eller flere forsikringsselskaber, og i givet fald meddele kunden navnene på disse forsikringsselskaber, eller

    • c) ikke har en kontraktretlig forpligtelse til udelukkende at benytte et eller flere forsikringsselskaber til sin forsikringsdistributionsvirksomhed og ikke yder rådgivning på basis af en objektiv og personlig analyse; i så fald skal forsikringsformidleren meddele navnene på de forsikringsselskaber, som forsikringsformidleren kan benytte og faktisk benytter.

  • 9) Hvilken form for aflønning der modtages i forbindelse med forsikringsaftalen.

  • 10) Om forsikringsformidleren i forhold til forsikringsaftalen arbejder på basis af

    • a) et honorar, som er den aflønning, kunden betaler direkte,

    • b) en form for provision, som er den aflønning, der indgår i forsikringspræmien,

    • c) enhver anden form for aflønning, herunder en form for økonomisk fordel, som tilbydes eller gives i forbindelse med forsikringsaftalen, eller

    • d) en kombination af enhver form for aflønning i a, b eller c.

  • 11) Om navn og adresse på det forsikringsselskab hvori forsikringen tegnes.

  • 12) Om hvorvidt skadesforsikringsselskabet, når der er tale om en skadesforsikringsaftale til forbrugere, der dækker risici uden for Danmark, er omfattet af en garantiordning, der dækker kundens krav i tilfælde af selskabets konkurs, og navnet på denne garantiordning.

Stk. 2 Skal kunden betale honoraret direkte til forsikringsformidleren, skal forsikringsformidlere oplyse kunden om honorarets størrelse eller, hvis dette ikke er muligt, metoden til beregning af honoraret.

Stk. 3 Foretager kunden betalinger ud over de løbende præmier og planlagte betalinger i henhold til forsikringsaftalen efter dens indgåelse, skal forsikringsformidleren give oplysninger i overensstemmelse med stk. 1, nr. 6-10, og stk. 2, om hver enkelt af sådanne betalinger.

Stk. 4 Accessoriske forsikringsformidlere skal i god tid inden indgåelse af en forsikringsaftale give kunden oplysningerne i stk. 1, nr. 1, 3, 4, 9, 11 og 12.

Stk. 5 Forsikringsselskaber og forsikringsformidlere, der udøver forsikringsdistribution gennem en accessorisk forsikringsformidler, der er undtaget fra lov om forsikringsformidling, jf. § 1, stk. 2, i lov om forsikringsformidling, er ansvarlige for, at den pågældende accessoriske forsikringsformidler overholder stk. 1, nr. 1 og 3.

Stk. 6 Stk. 1, nr. 11 og 12, finder ikke anvendelse på uafhængige forsikringsformidlere.

Stk. 7 En forsikringsformidler, som modtager oplysning om, at en ansat bliver tilmeldt en obligatorisk arbejdsmarkedspensionsordning, hos en kunde, uden at have truffet en individuel beslutning om at tilmelde sig den, skal straks give den ansatte oplysningerne i stk. 1, nr. 1-10, stk. 2 og 3.