Bekendtgørelse om farmakonomuddannelsen Kapitel 2

Denne konsoliderede version af bekendtgørelse om farmakonomuddannelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 769 af 27. juni 2007,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1252 af 13. november 2015

Kapitel 2 Uddannelsens tilrettelæggelse og indhold
§ 4

Uddannelsen tilrettelægges i forhold til apotekernes virksomhedsfelt, så der etableres en vekselvirkning og kombination mellem teoretisk og praktisk uddannelse.

§ 5

Uddannelsen tilrettelægges med stigende sværhedsgrad og kompleksitet gennem forløbet. Fagenes placering, omfang og indhold prioriteres i uddannelsen i forhold til problemstillinger, der er relevante for professionen.

§ 6

Nationale og internationale forskningsresultater fra det apoteksfaglige område og andre fagområder, der er relevante for professionen, integreres i størst muligt omfang i undervisningen.

§ 7

I uddannelsens teoretiske og praktiske dele indgår læringsformer og -miljøer, der medvirker til at udvikle elevernes personlige, sociale og faglige kvalifikationer, jf. § 1.

§ 8

I uddannelsen indgår, i det omfang det er relevant for det pågældende fagområde, undervisning i miljømæssige problemstillinger og i samspillet mellem forskellige kulturformer.

§ 9

Uddannelsen omfatter en teoretisk uddannelsesdel svarende til 85 ECTS-point og en praktisk uddannelsesdel svarende til 95 ECTS-point.

Stk. 2 I uddannelsen indgår et valgfrit emne svarende til 8 ECTS-point, jf. § 10. Emnerne fastsættes af farmakonomskolen og fremgår af uddannelsesordningen. Emnerne realiseres i det omfang, de efterspørges.

Stk. 3 Det valgfri emne består af teoretisk undervisning på Farmakonomskolen, svarende til 1,5 ECTS-point, udstationering, svarende til 3 ECTS-point, og udarbejdelse af projekt, svarende til 3,5 ECTS-point.

Stk. 4 I projektet behandles en selvvalgt problemformulering. Problemformuleringen godkendes af Farmakonomskolen.

§ 10

Uddannelsen omfatter teoretisk og praktisk uddannelse inden for følgende fagområder:

  • 1) Medicinsk-farmaceutiske fag, herunder anatomi og fysiologi, patologi, almen farmakologi, speciel farmakologi og farmaci (i alt 78 ECTS).

  • 2) Samfundsfarmaceutiske fag, herunder medicinsk sociologi, lovforståelse, sundhedsøkonomi, klinisk farmaci og sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse (i alt 48 ECTS).

  • 3) Humanistiske fag, psykologi, etik, kommunikation, pædagogik og formidling (i alt 25 ECTS).

  • 4) Organisation og ledelse, organisation, ledelse og samarbejde, markedsføring og salg, logistik, arbejdsmiljø og kvalitetsstyring (i alt 16 ECTS).

  • 5) Metodefag, metode (i alt 5 ECTS).

  • 6) Valgfrit emne jf. § 9, stk. 2 (i alt 8 ECTS).

§ 11

Målet med den teoretiske og praktiske uddannelse er at skabe sammenhæng mellem teori og praksis og derved skabe basis for kvalificeret udøvelse af apotekspraksis.

Stk. 2 Kursusperioderne består af en kombination af lærer- og elevstyrede elementer.

Stk. 3 Praktikperioderne består af praktisk oplæring og træning i udøvelse af apotekspraksis, ugentlige studiedage, tilrettelagt af Farmakonomskolen, decentrale uddannelsesdage, afholdt af Farmakonomskolen og 4 ugers udstationering, hvoraf de 2 indgår i det valgfri emne.