14 dages gratis

Prøveabonnement

- og meget mere...
x

Hej eLOV bruger,
Jeg er lov-uglen, og jeg vil nu guide dig igennem vores vigtigste features.
Skriv et paragrafnummer og tryk enter for at springe direkte til paragraffen Hold din mus henover en krydshenvisning for at se teksten der henvises til.
Hvis du klikker på krydshenvisningen, flyttes tekstboksen ud til højre, og du kan flytte rundt på den
Klik på taleboble-ikonet for at tilgå features til bestemmelsen. Du kan se forarbejderne til specifikke bestemmelser. Her kan du se, at § 2 er blevet ændret af 5 forskellige love og ændringslove. Du kan se teksten fra lovforslaget som fremsat, og teksten som vedtaget. Du kan se, hvordan ordlyden blev ændret under behandlingen af lovforslaget. Her ser du de specifikke bemærkninger til ændringen med lovgivers motiver. Du får dermed de vigtigste fortolkningsbidrag ved hånden. Du kan let finde bekendtgørelserne der, hvor de hjemles. Med vores backlinks har vi fundet de bestemmelser, der linker til den bestemmelse, du læser. Her kan du se en video med præsentation af flere features.
Du kan også købe abonnement, så du får adgang til alle features.

0 / -
næste
slå fra

Bekendtgørelse om energi- og miljøkrav til taxier m.v.

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen bygger på bekendtgørelse nr. 1509 af 13. december 2018, og er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om energi- og miljøkrav til taxier m.v.

Bekendtgørelsen er konsolideret med senere ændringer. Her kan du se hvilke ændringsbekendtgørelser, som er indarbejdet.
Vi har kontrolleret for ændringer den 06. november 2019

  • Ændringsbekendtgørelsen er implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er delvist implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse
  • Ændringsbekendtgørelsen er endnu ikke implementeret i den konsoliderede bekendtgørelse

§1 Anvendelsesområde
Denne bekendtgørelse regulerer CO2-udledningen og luftforureningen fra biler, som anvendes til erhvervsmæssig persontransport i dansk registrerede biler, der er indrettet til transport af højst ni personer inklusiv chaufføren, og som anvendes til taxikørsel, limousinekørsel eller til kørsel for offentlig myndighed, jf. § 4, stk. 1 i taxiloven.

Stk. 2 Bekendtgørelsen regulerer ligeledes CO2-udledningen og luftforureningen fra biler, som anvendes til erhvervsmæssig personbefordring, der er indrettet til befordring af højst ni personer, føreren medregnet, og som anvendes til taxikørsel, limousinekørsel, sygetransport eller til kørsel på grundlag af tilladelse til offentlig servicetrafik, jf. § 36, stk. 4 i taxiloven.

Stk. 3 Bilerne, jf. stk. 1 og 2, inddeles på følgende måde:

  • 1) Almindelig bil: Bil indrettet til højst 5 personer, chaufføren medregnet.

  • 2) Storvogn I: Bil indrettet til 6 eller 7 personer, chaufføren medregnet.

  • 3) Storvogn II: Bil indrettet til 8 eller 9 personer, chaufføren medregnet.

§2 Definitioner
I denne bekendtgørelse anvendes definitionerne vedrørende måling og angivelse af brændstofforbrug samt opdeling i energiklasser, der er fastsat i bekendtgørelse om energimærkning m.v. af nye person- og varebiler.

§3 I denne bekendtgørelse anvendes definitionerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 6).

§4 Energi- og miljøkrav
For biler, som registreres i Køretøjsregistret til anvendelsesformerne, som nævnt i § 1, stk. 1 og 2, første gang den 1. januar 2019 og senest den 10. juli 2019, gælder følgende krav til energiklasser, jf. dog § 6:

  • 1) Almindelig bil skal være i energiklasse A eller bedre, dog skal limousiner i kategorien almindelig bil være i energiklasse B eller bedre.

  • 2) Storvogn I skal være i energiklasse B eller bedre, dog skal limousiner i kategorien storvogn I være i energiklasse D eller bedre.

  • 3) Storvogn II skal være i energiklasse D eller bedre, dog skal limousiner i kategorien storvogn II være i energiklasse E eller bedre.

Stk. 2 For biler, som registreres i Køretøjsregistret til anvendelsesformerne, som nævnt i § 1, stk. 1 og 2, første gang den 11. juli 2019 og senest den 30. juni 2020, gælder følgende krav til energiklasser, jf. dog § 6:

  • 1) Almindelig bil skal være i energiklasse A+ eller bedre, dog skal limousiner i kategorien almindelig bil være i energiklasse A eller bedre.

  • 2) Storvogn I skal være i energiklasse A eller bedre, dog skal limousiner i kategorien storvogn I være i energiklasse C eller bedre.

  • 3) Storvogn II skal være i energiklasse C eller bedre, dog skal limousiner i kategorien storvogn II være i energiklasse D eller bedre.

Stk. 3 For biler, som registreres i Køretøjsregistret til anvendelsesformerne, som nævnt i § 1, stk. 1 og 2, første gang den 1. juli 2020 eller senere, gælder følgende krav til energiklasser, jf. dog § 6:

  • 1) Almindelig bil skal være i energiklasse A++ eller bedre, dog skal limousiner i kategorien almindelig bil være i energiklasse A eller bedre.

  • 2) Storvogn I skal være i energiklasse A+ eller bedre, dog skal limousiner i kategorien storvogn I være i energiklasse C eller bedre.

  • 3) Storvogn II skal være i energiklasse B eller bedre, dog skal limousiner i kategorien storvogn II være i energiklasse D eller bedre.

§5 Biler, som er registreret i Køretøjsregistret første gang den 11. juli 2019 eller senere, skal minimum opfylde kravene til Euro 6b, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 6).

§6 Følgende biler er undtaget fra kravene i §§ 4 og 5:

  • 1) Limousiner, som har en akselafstand over 3500 mm, eller som er registreret første gang for mere end 35 år siden.

  • 2) Biler udstyret med fastmonteret lift og indrettet til befordring af mindst 2 kørestole.

  • 3) Biler indrettet til liggende sygetransport med bårerum og 1-2 sæder i patientkabinen.

  • 4) Plug-in hybridbiler, elbiler og biler, der anvender gas som drivmiddel.

§7 Dieseldrevne biler, som ikke er forsynet med partikelfilter, skal være synet og godkendt med et eftermonteret partikelfilter efter kravene i bekendtgørelse om fritagelse for partikeludledningsafgift ved eftermontering af partikelfilter.

Stk. 2 Stk. 1 gælder uanset datoen for bilens registrering til kørsel efter § 1, stk. 1 eller 2.

§8 Der må ikke foretages konstruktive ændringer på en bil, som er registreret til kørsel efter § 1, stk. 1 eller 2, første gang her i landet den 1. januar 2019 eller senere, der forringer bilens energi- eller miljøegenskaber.

Stk. 2 Stk. 1 gælder også for biler, der er registreret til kørsel efter § 1, stk. 1 eller 2, første gang her i landet den 15. september 2009 eller senere.

Stk. 3 Stk. 1 gælder også for biler, der er registreret til kørsel på grundlag af tilladelse til offentlig servicetrafik, første gang her i landet den 1. marts 2012 eller senere.

§9 Klageadgang og straf
Afgørelser truffet af Færdselsstyrelsen efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for transport-, bygnings- og boligministeren eller anden administrativ myndighed.

§10 Med bøde straffes den, der overtræder §§ 4, 5, 7 og 8.

§11 Ikrafttræden
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2019.

Stk. 2 Bekendtgørelse nr. 1085 af 11. september 2015 om energi- og miljøkrav til taxier m.v. ophæves.

§12 Overgangsbestemmelser
Biler, for hvilke, der er indgået bindende leveringsaftale senest den 31. december 2018, kan registreres i Køretøjsregistret til og med den 1. juli 2019, såfremt bilerne opfylder energi- og miljøkravene i bekendtgørelse nr. 1085 af 11. september 2015, og der foreligger dokumentation for, at der er indgået bindende leveringsaftale senest den 31. december 2018, samt at bilerne er bestilt med henblik på kørsel som nævnt i § 1, stk. 1 eller 2.

Stk. 2 Dispensationsansøgning sendes til Færdselsstyrelsen inden den 1. marts 2019 sammen med dokumentation for, at der er indgået bindende leveringsaftale senest den 31. december 2018, samt at bilerne er bestilt med henblik på kørsel som nævnt i § 1, stk. 1 eller 2.

profile photo
Profilside