Bekendtgørelse om autorisation af rådgivningsvirksomheder på arbejdsmiljøområdet Kapitel 4

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1867 af 19. december 2023

Kapitel 4 Autorisation
§ 7

Arbejdstilsynet meddeler efter ansøgning autorisation, når tilsynet har påset, at betingelserne i kapitel 2 og 3 er opfyldt.

Stk. 2 Autorisation meddeles for en 4-årig periode.

Stk. 3 En rådgivningsvirksomhed, som søger om autorisation på ny senest 3 måneder inden udløbet af en allerede meddelt autorisation, opretholder sin autorisation ud over udløbsdatoen indtil det tidspunkt, hvor Arbejdstilsynet træffer afgørelse om den ny ansøgning.

Stk. 4 Hvis den ansøgende rådgivningsvirksomhed på et tidligere tidspunkt har fået inddraget en autorisation efter § 11, stk. 1, nr. 2 kan Arbejdstilsynet efter omstændighederne nægte at meddele autorisation på ny.

§ 8

Ansøgning om autorisation sendes til Arbejdstilsynet via en digital blanket, der findes på Arbejdstilsynets hjemmeside. Den udfyldte blanket med ansøgning skal være forsynet med offentlig digital signatur. Ansøgningen skal indeholde følgende oplysninger:

  • 1) Dokumentation for opfyldelse af kompetencekravene for de rådgivere, som ansøger vil gøre brug af, jf. § 3 om uddannelsesmæssige kvalifikationer og erfaring.

  • 2) Dokumentation for, at ansøgeren råder over de rådgivere, som ansøgeren vil gøre brug af, i form af kopi af ansættelseskontrakt, samarbejdsaftale eller lignende.

  • 3) Dokumentation for rådgivningsvirksomhedens kvalitetssikringsprocedurer, jf. § 6.

§ 9

Rådgivningsvirksomheden skal orientere Arbejdstilsynet, hvis der sker ændringer i betingelserne for autorisationen, jf. kapitel 2 og 3.