Bekendtgørelse om adgang til tinglysningssystemet og om tinglysningsmåden § 6

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 763 af 20. juli 2009,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1191 af 14. oktober 2010, bekendtgørelse nr. 216 af 15. marts 2011, bekendtgørelse nr. 1361 af 20. december 2011, bekendtgørelse nr. 670 af 11. juni 2013 og bekendtgørelse nr. 1641 af 29. juni 2021

§ 6

Fuldmagt til at disponere i tinglysningsmæssig henseende indsendes på papir til Tinglysningsretten. Papirfuldmagten skal dateres og underskrives af fuldmagtsgiver. Er fuldmagtsgiver et selskab, skal der foreligge dokumentation for fuldmagtsgivers tegningsret. Angår fuldmagten udstedelse og anmeldelse af skøder eller pantebreve, skal underskriftens ægthed, dateringens rigtighed og fuldmagtsgivers myndighed være bekræftet af en advokat eller to andre vitterlighedsvidner, og vidnernes personnumre skal angives, jf. tinglysningslovens § 49 b, stk. 2, 4.-6. pkt. Udstedes fuldmagten af en offentlig myndighed, er vidnebekræftelse ikke nødvendig, jf. tinglysningslovens § 49 b, stk. 2, 7. pkt.

Stk. 2 Fuldmagten kan efter Tinglysningsrettens nærmere anvisning fremgå af en påtegning på selve det dokument, der anmeldes elektronisk til tinglysning.

Stk. 3 En fuldmagt efter stk. 1 kan endvidere efter Ting­lysningsrettens nærmere anvisning indgives elektronisk ved anvendelse af fuldmagtsgivers digitale signatur.

Stk. 4 Fuldmagten skal indeholde oplysning om, til hvem Tinglysningsretten kan sende enhver meddelelse vedrørende behandlingen og anvendelsen af fuldmagten. Den, som retten ifølge fuldmagten kan sende meddelelser vedrørende fuldmagten til, modtager meddelelse om registrering af fuldmagten på indsenderens vegne.