Bekendtgørelse om adgang til tinglysningssystemet og om tinglysningsmåden § 14

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 763 af 20. juli 2009,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1191 af 14. oktober 2010, bekendtgørelse nr. 216 af 15. marts 2011, bekendtgørelse nr. 1361 af 20. december 2011, bekendtgørelse nr. 670 af 11. juni 2013 og bekendtgørelse nr. 1641 af 29. juni 2021

§ 14

Ansøgning om autorisation som anmelder indgives til Tinglysningsretten. Ansøgningen skal indgives på en blanket, som udleveres af retten.

Stk. 2 Ansøgningen skal indeholde oplysning om

  • 1) ansøgers navn, adresse, person- eller CVR-nummer,

  • 2) uddannelsesmæssige kvalifikationer eller erhvervsmæssige erfaring som nævnt i § 15,

  • 3) en elektronisk adresse, hvortil Tinglysningsretten med bindende virkning kan sende meddelelser til den pågældende, og

  • 4) at kravene til sikkerhedsstillelse er opfyldt, jf. §§ 16-20.

Stk. 3 Er ansøger en virksomhed, på hvis vegne flere medarbejdere skal kunne disponere i medfør af § 12, skal ansøgningen endvidere enten angive navn og kontaktoplysninger samt oplysninger om de digitale medarbejdersignaturer (certifikater) vedrørende den eller de medarbejdere hos ansøgeren, der skal virke som administrator i medfør af § 13, stk. 2, eller angive, at ansøgeren ønsker, at Tinglysningsretten skal forestå registreringen efter § 13, stk. 4, samt en begrundelse herfor.

Stk. 4 Er ansøger omfattet af tinglysningslovens § 49 d, stk. 2 og 3, skal ansøgningen ledsages af dokumentation for ansøgerens tilladelse mv. til i medfør af den relevante lovgivning at udøve det pågældende erhverv. Øvrige ansøgere skal i forbindelse med ansøgningen afgive en erklæring om de i tinglysningslovens § 49 d, stk. 7 og 8, anførte forhold.