Bekendtgørelse om adgang til tinglysningssystemet og om tinglysningsmåden Kapitel 4

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 763 af 20. juli 2009,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1191 af 14. oktober 2010, bekendtgørelse nr. 216 af 15. marts 2011, bekendtgørelse nr. 1361 af 20. december 2011, bekendtgørelse nr. 670 af 11. juni 2013 og bekendtgørelse nr. 1641 af 29. juni 2021

Kapitel 4 Autoriserede anmeldere
§ 12

En autoriseret anmelder kan ved anvendelse af sin egen digitale signatur, uden at dokumentere det underliggende fuldmagtsforhold over for Tinglysningsretten, disponere på vegne af den tingbogsberettigede over de i stk. 2 og 3 nævnte rettigheder samt meddele samtykke som nævnt i stk. 4.

Stk. 2 På vegne af debitor ifølge et pantebrev eller ifølge en aftale om køb af en bil med ejendomsforbehold kan en anmelder, der er autoriseret hertil, udstede og anmelde pantebrevet eller ejendomsforbeholdet til tinglysning. Anmelder kan endvidere på debitors vegne anmelde påtegninger om vilkårsændringer mv. vedrørende den pågældende rettighed. I forhold til ejerpantebreve kan anmelder endvidere anmelde dokumenter, hvorved ejerpantebrevet underpantsættes. Kan debitor efter værgemålslovens regler ikke selvstændigt råde over sin formue, kan anmelder endvidere tiltræde de i dette stykke nævnte dokumenter på vegne af en værge.

Stk. 3 På vegne af kreditor ifølge et pantebrev eller på vegne af den, der har fået overdraget eller overført en ret i medfør af et pantebrev, kan en anmelder, der er autoriseret hertil, anmelde dokumenter vedrørende aflysning, kvittering, underpantsætning, transport, nedlysning, rykning eller andre vilkårsændringer til tinglysning. Kan kreditor efter værgemålslovens regler ikke selvstændigt råde over sin formue, kan anmelder endvidere tiltræde de i dette stykke nævnte dokumenter på vegne af en værge.

Stk. 4 Hvor der til pantsætning af en fast ejendom efter § 6 i lov om ægtefællers økonomiske forhold kræves adkomsthavers ægtefælles samtykke, kan en anmelder, der er autoriseret hertil, i forbindelse med tinglysningen meddele samtykke på ægtefællens vegne. Hvor pantsætning af en fast ejendom efter tingbogen kræver tiltræden af en eller flere påtaleberettigede private parter, kan anmelder på tilsvarende måde meddele samtykke på vegne af denne eller disse. Er debitor ifølge et pantebrev i en fast ejendom en anden end den, der efter tingbogen har adkomst til den pågældende ejendom, kan anmelder tiltræde pantebrevet på adkomsthaverens vegne.

Stk. 5 I forbindelse med dispositioner som nævnt i stk. 2-4 indestår anmelder for, at der foreligger fornøden fuldmagt til at disponere, ligesom anmelder indestår for, at fuldmagtsgiver er identisk med den, der ifølge tinglysningssystemet er berettiget til at disponere over den pågældende rettighed eller til at meddele det pågældende samtykke.

Stk. 6 Det skal af anmeldelsen fremgå, at anmelder har kontrolleret, at dokumentet hidrører fra den, der ifølge tingbogen er berettiget til at råde over den pågældende ret, eller er udstedt med den berettigedes samtykke, og at den berettigede har forpligtet sig som anført i dokumentet, jf. ting­lysningslovens § 49 c, stk. 2.

§ 13

Autorisation som anmelder meddeles efter ansøgning af Tinglysningsretten til de i tinglysningslovens § 49 d, stk. 2, 3, 7 og 8, anførte virksomheder, personer og selskaber, når disse opfylder betingelserne i §§ 15-22 og efter tinglysningsafgiftslovens § 17 kan afregne tinglysningsafgift månedligt.

Stk. 2 Er ansøger en virksomhed, på hvis vegne flere medarbejdere skal kunne disponere i medfør af § 12, skal ansøgeren angive en eller flere medarbejdere i virksomheden, der skal fungere som administrator af ansøgerens virksomhed som anmelder. Tinglysningsretten giver administrator adgang til hos retten at registrere de medarbejdere i virksomheden, som skal kunne disponere på virksomhedens vegne. Administrator kan ikke selv disponere som anmelder.

Stk. 3 Ved registrering af medarbejdere efter stk. 2, skal administrator angive navn og kontaktoplysninger på de pågældende samt oplysninger om deres digitale medarbejdersignaturer (certifikater).

Stk. 4 Hvis der i forhold til en bestemt virksomhed, på hvis vegne flere medarbejdere skal kunne disponere i medfør af § 12, findes særlige grunde, som gør det uhensigtsmæssigt at udpege en administrator efter stk. 2, kan Tinglysningsretten bestemme, at retten forestår registrering af de medarbejdere i virksomheden, som skal kunne disponere på virksomhedens vegne.

§ 14

Ansøgning om autorisation som anmelder indgives til Tinglysningsretten. Ansøgningen skal indgives på en blanket, som udleveres af retten.

Stk. 2 Ansøgningen skal indeholde oplysning om

  • 1) ansøgers navn, adresse, person- eller CVR-nummer,

  • 2) uddannelsesmæssige kvalifikationer eller erhvervsmæssige erfaring som nævnt i § 15,

  • 3) en elektronisk adresse, hvortil Tinglysningsretten med bindende virkning kan sende meddelelser til den pågældende, og

  • 4) at kravene til sikkerhedsstillelse er opfyldt, jf. §§ 16-20.

Stk. 3 Er ansøger en virksomhed, på hvis vegne flere medarbejdere skal kunne disponere i medfør af § 12, skal ansøgningen endvidere enten angive navn og kontaktoplysninger samt oplysninger om de digitale medarbejdersignaturer (certifikater) vedrørende den eller de medarbejdere hos ansøgeren, der skal virke som administrator i medfør af § 13, stk. 2, eller angive, at ansøgeren ønsker, at Tinglysningsretten skal forestå registreringen efter § 13, stk. 4, samt en begrundelse herfor.

Stk. 4 Er ansøger omfattet af tinglysningslovens § 49 d, stk. 2 og 3, skal ansøgningen ledsages af dokumentation for ansøgerens tilladelse mv. til i medfør af den relevante lovgivning at udøve det pågældende erhverv. Øvrige ansøgere skal i forbindelse med ansøgningen afgive en erklæring om de i tinglysningslovens § 49 d, stk. 7 og 8, anførte forhold.

§ 15

For at opnå autorisation skal ansøger gøre det antageligt i kraft af uddannelsesmæssige kvalifikationer eller erhvervsmæssig erfaring at have et sådant kendskab til tinglysningssystemet og de for tinglysning relevante dokumenter, at ansøger må forventes at kunne udøve hvervet som anmelder på forsvarlig vis. Er anmelder en virksomhed, gælder kravet i 1. pkt. tillige administrator og de personer hos anmelder, der skal kunne foretage anmeldelser af dokumenter.

§ 16

Autorisation som anmelder kan kun meddeles, hvis der af tredjemand stilles betryggende sikkerhed i overensstemmelse med tinglysningslovens § 49 d, stk. 5, og bestemmelserne i denne bekendtgørelse.

Stk. 2 Sikkerheden skal dække ethvert pengekrav, som i medfør af tinglysningslovens § 49 c, stk. 3 og 4, måtte opstå som følge af udøvelsen af virksomheden som anmelder. Sikkerheden skal dog ikke omfatte krav i anledning af undladelse af at foretage anmeldelse.

Stk. 3 Sikkerheden skal dække krav, som vedrører ansvarspådragende adfærd, der er udvist, fra sikkerheden træder i kraft, og indtil den bringes til ophør, jf. § 22, stk. 2. Sikkerheden skal endvidere i 10 år fra sikkerhedens ophør dække krav, som følger af ansvarspådragende adfærd, der er udvist, mens sikkerheden var i kraft, jf. dog § 19, stk. 7.

Stk. 4 Sikkerheden skal være udformet således, at sikkerhedsstiller indenfor dækningssummen hæfter umiddelbart over for skadelidte og ved regreskrav efter tinglysningslovens § 49 c, stk. 4, umiddelbart overfor staten. Sikkerheden kan først bringes til ophør, når der er sket registrering herom hos Tinglysningsretten, jf. § 22, stk. 2.

Stk. 5 Sikkerheden skal være stillet på vilkår om, at der, hvor dækningssummen opbruges i forhold til begivenheder indtrådt et givent år, uden videre sker genopretning af dækningssummen mindst to gange. Kommer en sådan del af den stillede sikkerhed til udbetaling, at sikkerheden for et givent år ikke lever op til det i § 19 fastsatte niveau og ikke uden videre vil blive genoprettet, hvis dækningssummen opbruges, underretter sikkerhedsstiller snarest muligt Tinglysningsretten herom og om den tilbageværende dækningssum.

§ 17

Sikkerheden kan stilles i form af en garanti eller en ansvarsforsikring. Sikkerheden skal stilles individuelt for den enkelte anmelder, jf. dog stk. 4.

Stk. 2 Sikkerhedsstiller kan være et forsikringsselskab, der har Finanstilsynets tilladelse til at drive forsikringsvirksomhed inden for forsikringsklasse 14 og 15, eller et pengeinstitut, der har Finanstilsynets tilladelse som pengeinstitut.

Stk. 3 Sikkerhedsstiller kan endvidere være et udenlandsk forsikringsselskab eller et udenlandsk kreditinstitut, der har tilladelse til at drive den i stk. 2 nævnte virksomhed i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område, og som i medfør af bestemmelserne i §§ 30 og 31 i lov om finansiel virksomhed kan udøve virksomheden her i landet.

Stk. 4 Anmeldere omfattet af tinglysningslovens § 49 d, stk. 2, kan vælge at etablere kollektive garanti- eller ansvarsforsikringsordninger, der dækker flere udøvere af det pågældende erhverv.

Stk. 5 Stilles sikkerhed i form af en kollektiv garantiordning, jf. stk. 4, kan garantistiller endvidere være en selvstændig fond eller forening, såfremt fondens eller foreningens garanti indebærer en sikkerhed, der må antages at svare til en garanti udstedt af et institut omfattet af stk. 2 eller 3.

§ 18

Virksomheder omfattet af tinglysningslovens § 49 d, stk. 2, nr. 1 og 2, der i henhold til §§ 7 og 8 i lov om finansiel virksomhed har tilladelse som pengeinstitut eller realkreditinstitut, kan uden særlig sikkerhedsstillelse opnå autorisation til at foretage dispositioner af den i § 12, stk. 2-4, anførte art vedrørende pantebreve mv. med en tinglyst hovedstol på ikke over 50 mio. kr.

Stk. 2 For udenlandske virksomheder, der er meddelt tilladelse til at udøve den i §§ 7 og 8 i lov om finansiel virksomhed nævnte virksomhed i et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område, og som i medfør af bestemmelserne i §§ 30 og 31 i lov om finansiel virksomhed kan udøve virksomheden her i landet, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse.

Stk. 3 Statslige myndigheder, regioner og kommuner kan uden særlig sikkerhedsstillelse opnå autorisation til at foretage dispositioner af den i § 12, stk. 2-4, anførte art vedrørende pantebreve med en tinglyst hovedstol på ikke over 50 mio. kr.

§ 19

Autorisation kan meddeles til at foretage dispositioner af den i § 12, stk. 2-4, anførte art vedrørende pantebreve mv. med en hovedstol på ikke over 50 mio. kr. For en sådan autorisation skal sikkerheden efter § 16 dække tab forårsaget af anmelderens virksomhed som anmelder inden for et år med mindst 30 mio. kr.

Stk. 2 Autorisation kan begrænses til alene at omfatte dispositioner af den i § 12, stk. 2 og 4, anførte art vedrørende pantebreve mv. med en hovedstol på ikke over 10 mio. kr. For en sådan autorisation skal sikkerheden efter § 16 dække tab forårsaget af anmelderens virksomhed som anmelder inden for et år med mindst 20 mio. kr.

Stk. 3 Autorisation kan begrænses til alene at omfatte dispositioner af den i § 12, stk. 2 og 4, anførte art vedrørende pantebreve mv. med en hovedstol på ikke over 5 mio. kr. For en sådan autorisation skal sikkerheden efter § 16 dække tab forårsaget af anmelderens virksomhed som anmelder inden for et år med mindst 10 mio. kr.

Stk. 4 Autorisation kan begrænses til alene at omfatte dispositioner af den i § 12, stk. 2 og 4, anførte art vedrørende pantebreve mv. med en hovedstol på ikke over 2,5 mio. kr. For en sådan autorisation skal sikkerheden efter § 16 dække tab forårsaget af anmelderens virksomhed som anmelder inden for et år med mindst 5 mio. kr.

Stk. 5 Autorisation kan begrænses til alene at omfatte dispositioner af den i § 12, stk. 2 og 4, anførte art vedrørende pantebreve mv. med en hovedstol på ikke over 1 mio. kr. For en sådan autorisation skal sikkerheden efter § 16 dække tab forårsaget af anmelderens virksomhed som anmelder inden for et år med mindst 2 mio. kr.

Stk. 6 Består sikkerheden i en kollektiv garanti- eller ansvarsforsikringordning, jf. § 17, stk. 4, forøges kravene til dækningssummens størrelse efter stk. 1-5 med 50 pct., hvis ordningen omfatter 2-5 anmeldere, med 100 pct., hvis ordningen omfatter 6-15 anmeldere, og med 200 pct., hvis ordningen omfatter mere end 15 anmeldere.

Stk. 7 Ved ophør skal dækningssummen svare til et års dækning i forhold til den forsikring eller garanti, der er ophørt, jf. stk. 1-6. Denne dækningssum er gældende for den periode efter ophøret, hvor sikkerheden fortsat vil skulle dække, jf. § 16, stk. 3, 2. pkt.

§ 20

Er hovedstolen på et pantebrev angivet i fremmed valuta, benyttes ved beregning af pantebrevets størrelse efter § 18 og § 19, stk. 1-5, en af Nationalbanken inden for de seneste 14 dage forud for anmeldelsen til tinglysning fastsat officiel middelkurs. Er der ikke fastsat en sådan officiel middelkurs for den pågældende valuta, benyttes en af et pengeinstitut inden for de seneste 14 dage forud for anmeldelsen til tinglysning fastsat sælgerkurs.

§ 21

Dækker en ansvarsforsikring eller anden sikkerhed, som ansøgeren i medfør af anden lovgivning er forpligtet til at opretholde i forbindelse med et erhverv omfattet af ting­lysningslovens § 49 d, stk. 2, krav omfattet af § 16, stk. 2, og opfylder denne sikkerhedsstillelse i øvrigt kravene i § 16, stk. 3-5, § 17, § 19, stk. 7, og § 22, stk. 1, kan den medregnes i sikkerheden efter § 19, stk. 1-6.

§ 22

Sikkerhedsstiller skal give Tinglysningsretten meddelelse om den stillede sikkerhed i en af retten fastsat form. Meddelelsen, som registreres hos retten, skal indeholde oplysninger om alle relevante vilkår for sikkerheden, herunder oplysninger om de i §§ 16, 17 og 19 anførte forhold.

Stk. 2 Sikkerhedsstiller kan anmode Tinglysningsretten om at foretage registrering af sikkerhedens ophør. Anmodning herom skal ske i en af retten fastsat form. Sikkerheden ophører fra den af sikkerhedsstiller angivne dato, dog tidligst to dage efter, at anmodningen om registrering af sikkerhedens ophør modtages af retten.

§ 23

Autorisation som anmelder bortfalder, når der er forløbet to år fra autorisationens meddelelse, hvis den ikke forinden er fornyet eller er blevet tilbagekaldt. Ved fornyelse af autorisationer finder § 13, stk. 1, anvendelse. Tinglysningsretten kan bestemme, at ansøgningen om fornyelse skal indeholde de i § 14 nævnte oplysninger.

Stk. 2 Autorisationen bortfalder endvidere, hvis anmelder dør, kommer under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under samværgemål efter værgemålslovens § 7, har anmeldt betalingsstandsning eller er under konkurs, jf. tinglysningslovens § 49 e, stk. 3.

Stk. 3 Autorisationen tilbagekaldes, hvis den efter §§ 16, 17 og 19 foreskrevne sikkerhed eller grundlaget for meddelelse af autorisation efter tinglysningslovens § 49 d, stk. 2 og 3, ikke længere er til stede, jf. dog stk. 2.

Stk. 4 Autorisationen kan tilbagekaldes, hvis anmelderen gør sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af vilkår for autorisationen eller af loven eller denne bekendtgørelse, eller hvis der er særlig grund til at antage, at anmelderen ikke vil udøve virksomheden som anmelder på forsvarlig måde.

Stk. 5 Afgørelse om tilbagekaldelse af autorisationen træffes af Tinglysningsretten. Inden retten træffer afgørelse om tilbagekaldelse, skal anmelder have lejlighed til at udtale sig herom. Retten kan fastsætte en frist for afgivelse af den nævnte udtalelse. Bestemmelsen i 2. pkt. finder ikke anvendelse, hvis væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser taler imod en sådan udsættelse af afgørelsen.

Stk. 6 Afgørelsen har virkning fra det tidspunkt, hvor meddelelse om afgørelsen afsendes fra retten.

§ 24

Tinglysningsretten kan til enhver tid kræve dokumentation for ethvert forhold, som efter bestemmelserne i ting­lysningsloven og denne bekendtgørelse vurderes at være af betydning for spørgsmålet om meddelelse eller opretholdelse af en autorisation som anmelder.

Stk. 2 Ændringer af de forhold, som en autoriseret anmelder efter denne bekendtgørelse har angivet enten i forbindelse med ansøgning om autorisation eller senere, skal straks meddeles Tinglysningsretten.

§ 25

Når et dokument tinglyses i henhold til § 12, stk. 2, sender Tinglysningsretten en orientering til den tingbogsberettigede.

§ 26

Tinglysningsrettens afgørelser efter §§ 13 og 23 kan kæres til Vestre Landsret. Kærefristen er to uger regnet fra den dag, afgørelsen er meddelt vedkommende, jf. tinglysningslovens § 36.