Anmeldelsesbekendtgørelsen § 12

Denne konsoliderede version af anmeldelsesbekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om anmeldelse, registrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen

Bekendtgørelse nr. 1244 af 29. august 2022,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 385 af 05. april 2023, bekendtgørelse nr. 1286 af 09. november 2023 og bekendtgørelse nr. 1530 af 07. december 2023

Udsendelse af breve m.v. fra Erhvervsstyrelsen
§ 12

Erhvervsstyrelsen kan udstede dokumenter i medfør af selskabslovgivningen eller regler udstedt i medfør heraf med maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet underskrift eller med digital signatur eller NemID, der sikrer en entydig identifikation af den person, som har udstedt afgørelsen eller dokumentet.

Stk. 2 Følgende digitalt generede breve udsendes alene med angivelse af Erhvervsstyrelsen som afsender:

  • 1) Kvitteringer for modtagelse af indberetninger.

  • 2) Kvitteringer for foretagne registreringer.

  • 3) Digitalt genererede udskrifter fra Det Centrale Virksomhedsregister.

  • 4) Tvangsopløsningsbreve.

  • 5) Breve om sletning af interessentskaber eller kommanditselskaber fra Erhvervsstyrelsens register.

Stk. 3 Dokumenter, som ikke er digitalt genererede, hvorved der kvitteres, rykkes eller foretages andre sagsbehandlingsskridt, der ikke er væsentlige, kan udsendes alene med angivelse af Erhvervsstyrelsen som afsender.

Stk. 4 Erhvervsstyrelsen kan sende breve o.l. til virksomheder og personer om forhold, der er omfattet af selskabslovgivningen eller forskrifter udstedt i medfør heraf, på følgende måder:

  • 1) Som digital post til virksomhedens eller personens digitale postkasse i Digital Post, tilknyttet virksomhedens CVR-nummer, henholdsvis personens CPR-nummer, medmindre virksomheden eller personen er fritaget for tilslutning til Digital Post.

  • 2) Via e-mail til en e-mailadresse, som virksomheden eller personen har oplyst i forbindelse med en konkret sag eller henvendelse.

  • 3) Som papirbaseret post til virksomhedens hjemstedsadresse eller personens bopælsadresse.