VESTRE LANDSRET
KENDELSE
afsagt den 18. september 2020
Sag BS-5077/2020-VLR
(13. afdeling)
Sports Group Denmark A/S
(advokat Thomas Kruse Lie)
mod
Waternlife ApS
(advokat Martin Hoffgaard Rasmussen)
Sø- og Handelsretten har den 21. januar 2020 afsagt kendelse i 1. instans (sag BS-38462/2019-SHR).
Landsdommerne Peter Buhl, Chris Olesen og Anne Hedegaard Toft (kst.) har deltaget i sagens afgørelse.
Kæremålet har været behandlet mundtligt.
Påstande
Kærende, Sports Group Denmark A/S, har gentaget sine påstande for Sø- og Handelsretten.
Indkærede, Waternlife ApS, har principalt påstået kendelsen stadfæstet, subsi-diært at de begærede midlertidige forbud og/eller det begærede midlertidige forbud fremmes mod sikkerhedsstillelse på ikke under 15 mio. kr., mere subsi-diært mod sikkerhedsstillelse fastsat af retten.
Supplerende sagsfremstilling
2
Der er for landsretten fremlagt yderligere bilag.
Af en mailkorrespondance i januar 2015 mellem Person 7 og Person 8, Comfysocks A/S, fremgår, at Comfysocks A/S ønskede at give et tilbud på leverance af strømper til Sports Group Denmark A/S (Sports Group), og at Person 7 i den forbindelse sendte en fil med billeder af nogle af Sports Groups strømpemodeller.
Den 16. december 2019 indgav Waternlife ApS (Waternlife) en ansøgning til de canadiske varemærkemyndigheder om registrering af figurmærket DANISH ENDURANCE med et logo bestående af trekanter inden for blandt andet vare-kategorierne ”Athletic clothing” , ”casual clothing” og ”socks” .
Dansk Mode & Textil har den 28. februar 2020 afgivet en ”Brancheerklæring vedrørende varemærket ENDURANCE” . Erklæringen er en besvarelse af fem spørgsmål stillet af Sports Group.
Af svaret på spørgsmål 1: ”Er ENDURANCE beskrivende/ikke beskrivende for sportstøj og sportsudstyr? – I så fald, hvilken konkret egenskab ved tøjet eller udstyret skulle ENDURANCE beskrive?” fremgår blandt andet, at ordet EN-DURANCE efter Dansk Mode & Textils opfattelse som udgangspunkt ikke be-tragtes som beskrivende for sportstøj og sportsudstyr, ”idet ordet – ligesom den dansk oversættelse ”udholdenhed” – primært anvendes om en menneskelig egenskab” . Videre fremgår det, at Dansk Mode & Textil finder, ”at ordet EN-DURANCE generelt ikke anvendes eller er egnet som beskrivende for et pro-dukt, men at der kan være behov for at anvende ordet som en del af en pro-duktbeskrivelse for at forklare, hvad man opnår ved at bruge produktet” .
Af svaret på spørgsmål 2: ”Vil forbrugerkredsen kunne opfatte ENDURANCE som et varemærke, når det påtrykkes sportstøj og sportsudstyr – altså har det særpræg?” fremgår blandt andet, at det er Dansk Mode & Textils ”vurdering, at ordet ENDURANCE ikke i sig selv har særpræg ved brug i forbindelse med sportstøj og sportsudstyr, idet det anvendes i en række sammenhænge i sports-branchen, særligt i forbindelse med udholdenhedssport.” Videre fremgår, ”at forbrugerne – såvel som andre erhvervsdrivende – vil opfatte netop Sports Group Denmarks ordmærke ENDURANCE som et varemærke grundet den massive markedsføringsindsats, virksomheden har foretaget for ENDURAN-CE-mærket siden etableringen i 2012, samt tilsvarende betydelige omsætning” .
Af svaret på spørgsmål 4: ”Kan varemærket ENDURANCE anses som et indar-bejdet/velkendt varemærke i den danske forbrugerkreds – og i så fald, kan man med rimelighed sige, at indarbejdelsen måtte være tilstede allerede 1. august 2015?” fremgår blandt andet, ”at ENDURANCE-varemærket må anses som ind-arbejdet over for den relevante omsætnings- og forbrugerkreds. I den forbindel-
3
se bemærkes det, at der på baggrund af ovenstående må formodes, at der i pr. 1. august 2015 bestod en ikke-ubetydelig kendskabsgrad til mærket i forbruger- samt omsætningskredsen” .
Der er fremlagt en supplerende forbrugerundersøgelse foretaget af Analyse Danmark i perioden fra den 26. marts 2020 til den 1. april 2020. Det fremgår, at undersøgelsen er baseret på svar fra 1.017 respondenter, der er repræsentative på køn, alder og geografi (region) for danskere i alderen 18-60 år.
Af undersøgelsen fremgår blandt andet følgende spørgsmål og svar:
Adspurgt ”Hvad forbinder du med ENDURANCE?” og givet følgende svarmuligheder 1) ”En egenskab ved tøj” , 2) ”Et varemærke brugt for sportstøj og sportsartikler” , 3) ”Menneskelig udholdenhed” og 4) ”An-det, skriv venligst” krydsede 4 procent af respondenterne af ved 1), 41 procent krydsede af ved 2), 49 procent krydsede af ved 3) og 17 procent krydsede af ved 4).
Forevist fire fotos af sportstøj og sko med ENDURANCE påtrykt og ads-purgt ”Hvilket af nedenstående udsagn er du mest enig i, i forhold til teksten ENDURANCE på ovenstående billeder?” og givet følgende svar-muligheder 1) ”Jeg opfatter primært teksten ENDURANCE som en be-skrivelse af produktets egenskaber” , 2) ”Jeg opfatter primært ENDU-RANCE som et varemærke” og 3) ”Jeg opfatter primært teksten ENDU-RANCE som udsmykning / pynt” krydsede 78 procent af ved 2). Blandt de personer, der havde besvaret bekræftende på, at de siden 2012 havde købt sportstøj, sportssko eller sportsstrømper til sig selv eller deres børn, krydsede 80 procent af ved 2).
Der er endvidere fremlagt sider fra kataloger fra Sportigan, som ifølge Sports Group er fra perioden 2014-2015, og udaterede skærmprints fra hjemmesiden www.sport24.dk, hvoraf ses en sportsstrømpe ”ENDURANCE Boston Com-pression Sock” , samt fra www.comfysocks.dk.
Af en udateret skriftlig erklæring fra Person 8 (CEO, Comfysocks A/S) fremgår:
”Jeg bekræfter hermed, at jeg på intet tidspunkt under opstarten af Wa-ternlife’s brand ”Danish Endurance” har diskuteret eller overhovedet snakket om brandet ”Endurance” med Vidne 3, tidligere Person 1, Waternlife ApS.”
Forklaringer
4
Vidne 4, tidligere Person 3 og Vidne 3, tidligere Person 1 har afgivet supplerende forklaring. Vidne 5, Person 7 og Vidne 6 har endvidere af-givet forklaring.
Vidne 5 har forklaret, at han er administrerende direktør for Dansk Mode & Textil, som er en branche- og arbejdsgiverorganisation, der repræsente-rer ca. 95 procent af virksomhederne inden for tekstilbranchen. Dansk Mode & Textil har 20 ansatte rådgivere og fire advokater, som ikke blot rådgiver organi-sationens omkring 400 medlemsvirksomheder, men også en række andre virk-somheder. Medlemmerne af Dansk Mode & Textil betaler for at være medlem. Sports Group er medlem, og Waternlife er ikke medlem.
Foreholdt Dansk Mode & Textils erklæring af 28. februar 2020 ”Brancheerklæ-ring vedrørende varemærket ENDURANCE” har han forklaret, at han kan ved-stå erklæringen, som han udarbejdede sammen med organisationens advokater. Dansk Mode & Textil varetager branchens interesser og ikke en enkelt medlem-svirksomheds interesser. Sports Group er et medlem på lige fod med Dansk Mode & Textils øvrige medlemmer, og Sports Group ligger målt på omsætning i den øvre ende af mellemgruppen blandt Dansk Mode & Textils medlemsvirk-somheder. Det har ikke påvirket Dansk Mode & Textils udtalelse, at Sports Group er medlem.
Statsautoriseret revisor Person 9's erklæring af 22. oktober 2019 ”Uaf-hængig revisors erklæring om faktiske resultater" er indgået i grundlaget for Dansk Mode & Textils erklæring af 28. februar 2020. Endvidere indgik de til-budskataloger, der er fremlagt som bilag 28, i grundlaget for erklæringen. De har taget oplysningerne i de fremlagte fakturaer om omfanget af distributionen af katalogerne for gode varer.
Han kender sportstøjsmærket New Balance. Han mener ikke, at købere af New Balance forventer at opnå en ny balance ved at tage et par New Balance-sko på.
Foreholdt den supplerende forbrugerundersøgelse vedrørende ENDURANCE har han forklaret, at undersøgelsen underbygger hans opfattelse af, at de færre-ste vil opfatte ”endurance” som en egenskab ved et produkt. Det er sjældent, at man vil sige om sko, at de er udholdende. Man vil snarere sige, at skoene er holdbare eller, at der er ”mange km i dem” . Han opfatter ENDURANCE som et varemærke.
Dansk Mode & Textil mener umiddelbart, at det vil være et problem, hvis Wa-ternlife må bruge ENDURANCE i deres varemærke. Det er et problem, når en virksomhed ved navngivningen af et varemærke lægger sig tæt op ad navnet på et eksisterende mærke. Det skyldes blandt andet, at virksomheder bruger mange penge på at opbygge et varemærkes markedsposition. Det ville have
5
være et problem for branchen, hvis Sports Group havde benyttet navne som Fu-sion og Craft, som han kender som eksisterende varemærker, og blot satte ordet DANISH foran.
Foreholdt besvarelsen af spørgsmål 2 i erklæringen af 28. februar 2020 har han forklaret, at han fastholder besvarelsen. Endurance er beskrivende for udhol-denhed, og ordet kan derfor benyttes i forbindelse med sportsudøvelse. Han mener til gengæld, at ordmærket ENDURANCE er indarbejdet som varemærke ved Sports Groups markedsføringsindsats.
Der er hans opfattelse, at der i forhold til ordet ”endurance” er et friholdelses-behov for i en produktbeskrivelse at kunne oplyse, at et produkt er holdbart el-ler slidstærkt. En 25 procents genkendelighed for et logo i en forbrugerundersø-gelse er en høj grad af genkendelighed. Han kender ikke den forbrugerundersø-gelse, hvor der er målt en genkendelighed på 25 procent. En genkendelighed på 10 eller 11 procent for ENDURANCE som varemærke for sportstøj er udtryk for en god genkendelighed.
Salgstal er en forholdsvis vigtig indikator for et varemærkes udbredelse og der-med den genkendelighed, som mærket har opnået ved indarbejdelse. De dan-ske forbrugere går op i priser. Kunder, der handler i outlets, går ind i forretnin-gen i håb om en god handel. Kunderne vil også gerne have mærkevarer til en god pris. Efter hans opfattelse er Sports Groups produkter billigere end tilsva-rende produkter fra f.eks. Nike og Adidas.
Han baserer sine oplysninger om kendskabsgraden til mærket ENDURANCE på oplysningerne om omsætningstal, men også på sit branchekendskab, herun-der kendskabet til mærket blandt Dansk Mode & Textils medarbejdere. Alt an-det lige må man formode, at kendskabsgraden til ENDURANCE var mindre i 2015 end i 2019.
Det er hans opfattelse, at mærket ENDURANCE med omtale i seks husstands-omdelte kataloger var rigeligt indarbejdet i 2015. Efter hans opfattelse vil det være et problem, hvis virksomheder får eneret til betegnelserne fodbold, tennis, fitness og parkour. Han kender ikke betegnelsen ”endurance-sport” som en artsbetegnelse for særlige sportsgrene.
Vidne 4, tidligere Person 3 har supplerende forklaret, at hans forklaring for Sø- og Han-delsretten er gengivet korrekt i kendelsen, men han var ikke helt præcis i sin forklaring. Han vil således ikke betegne sportsgrene som f.eks. triatlon som en-durance-sport, men som ekstremsport.
Virksomheden New Balance sælger løbesko og løbetøj. For ham betyder New Balance ”ny balance” . Han tror ikke, at købere af New Balance-sko forventer, at
6
de ved at benytte skoene opnår en ny balance. Han tror heller ikke, at købere af ENDURANCE-produkter tror, at de får en bedre udholdenhed ved at benytte produkterne. Han vil tro, at han var blevet mødt med et sagsanlæg, hvis han i 2012 havde valgt at kalde Sports Groups mærke for Danish New Balance.
Han kender Person 8, der er direktør for Comfysocks A/S. Comfysocks A/S har produceret strømper for Sports Group. Det er ikke sædvanligt, at kon-kurrenter benytter den samme producent.
I 2013 var Vidne 6 kædechef i Sportigan. Sports Group var glade for at sælge deres varer til Sportigan, som også sælger blandt andet Nike-produkter. Han er stolt over, at Sports Groups mærke ENDURANCE er vurderet som et kendt mærke af Dansk Mode & Textil. De er i Sports Group ikke i tvivl om, at ENDURANCE er et varemærke, og de er glade for, at forbrugerne også synes det. Han er således uenig i Sø- og Handelsrettens vurdering af, at ENDURAN-CE ikke kan anses for at være et varemærke.
Han tror ikke, at det skyldes egenskaber ved tøjet, hvis man opnår bedre stami-na. En quick dry-t-shirt tørrer hurtigere, men han ved ikke, om man præsterer bedre, fordi trøjen tørrer hurtigere. De sportsgrene, Waternlife omtaler som en-durance-sport eller udholdenhedssport, opfatter han som ekstremsport.
Han mener, at en forbrugergenkendelighed 11 procent af mærket ENDURAN-CE som sportstøj er udtryk for en god genkendelighed.
Vidne 3, tidligere Person 1 har supplerende forklaret, at Waternlife fra starten fokuse-rede på, at DANISH ENDURANCE skulle sælges på et globalt marked. Det var derfor, at de valgte at sælge produkterne på internettet hos Amazon og på deres egen hjemmeside.
Waternlifes nettoresultat før skat for salg af DANISH ENDURANCE-produkter var i 2019 på ca. 14 mio. kr. Lifestraw udgjorde i 2019 mindre end 10 procent af Waternlifes omsætning, og i maj 2020 stoppede Waternlife salget Lifestraw. Wa-ternlife har budgetteret med et nettoresultat før skat i 2020 på 20 mio. kr. for DANISH ENDURANCE, og indtil videre stemmer salget med det budgettere-de.
Waternlifes markedsføringsudgifter er i år i størrelsesordenen 10-12 mio. kr. Et markedsføringsbudget på 225.000 kr. er lavt. En forbrugergenkendelighed på 11 procent er ikke stor for branchen. Efter hans opfattelse er Sports Group ikke be-rettiget til en eneret til brugen af ordet ”endurance” i Danmark.
Waternlifes ansøgning om beskyttelse af DANISH ENDURANCE hos de ameri-kanske myndigheder angår deres figurmærke. Der er tale om et figurmærke,
7
hvor der i tilknytning til ordene DANISH ENDURANCE er et logo. De benytter figurmærket i markedsføringen. Man må selv afgøre, om man synes, at logoet minder om et dannebrog.
Han har ikke inden Sport Group indledte nærværende sag talt med Person 8 om, at Sports Group brugte navnet ENDURANCE. Hvis han i 2015 havde haft kendskab til Sports Groups brug af ENDURANCE, ville han have overvejet situationen. Waternlife er lige så lidt interesseret i, at deres produkter bliver for-bundet med Sports Groups produkter, som Sports Group er i, at deres produk-ter bliver forbundet med Waternlifes. Det er klart, at det vil udgøre et problem, hvis man blot kunne sætte DANISH foran ethvert eksisterende varemærke. Det vil ingen have en interesse i. Han har set, at Sport Group benytter et dannebrog, men han ved ikke, om Sports Group gjorde det allerede i 2017.
Foreholdt produktbeskrivelse af DANISH ENDURANCE-sokker har han for-klaret, at de ikke benytter ordet ”endurance” i hver eller hver anden sætning, når de beskriver deres produkter. Ordet indgår i andre produktbeskrivelser. For Waternlife betyder benyttelsen af ordet ”endurance” , at deres strømper er stærke. ”Endurance” et generelt ord, der beskriver hele endurancesporten. De bruger ordet ”endurance” , hvor de mener, det er passer.
Når håndboldspilleren Person 10 laver et Instagram-opslag med DANISH ENDURANCE-produkter, har Waternlife typisk ikke bestemt, hvad der skal stå i opslaget. De kommer kun med nogle forslag, hvorefter Person 10 selv laver opslaget, som de betaler ham for. De benytter ordet ”en-durance” målrettet i deres kommunikation. Ordet dækker hele den kategori af udholdenhedssport, som de fokuserer på. Danmark er ikke deres største mar-ked, og han tror heller ikke, at det bliver det. Salget i Danmark er i vækst. De har omkring 100 transaktioner om dagen i Danmark. Der blev udstedt en faktu-ra ved det første salg i 2015 af et DANISH ENDURANCE-produkt. Han ved ik-ke, hvorfor fakturaen ikke er fremlagt.
DANISH ENDURANCE-produkterne bliver sendt til Danmark fra deres leve-randører, hvorfra de videresælges.
Person 7 har forklaret, at hun er medejer af Sports Group, hvor hun er indkøbschef. Hun har arbejdet i tekstilbranchen siden 1998, hvor hun blev uddannet konfektionstekniker. Inden hun i 2013 blev ansat som indkøbs-chef i Sports Group, havde hun blandt andet arbejdet som produktchef og ind-købschef hos Active Sportswear.
Baggrunden for udviklingen af ENDURANCE var, at Sports Group havde fået nogle henvendelser fra producenter af løbetøj, og de fandt, at der var plads i markedet til gode produkter til en god pris. Udviklingen skete hurtigt, og salget
8
gik godt. ENDURANCE er hendes hjertebarn, og det betyder meget for hende. Hun har aldrig oplevet, at sportstøj beskrives med ordet ”endurance” eller ”ek-stra-endurance” . Produkter kan beskrives med deres egenskaber, så som quick-dry eller antibakteriel.
Hun synes, at det er et billigt argument at kalde ENDURANCE for ”Kina-crap” . Det forringer ikke et produkt, at det er produceret i Asien. Nike får f.eks. deres varer produceret i Asien.
Foreholdt mailkorrespondance fra januar 2015 med bilag mellem hende og Person 8 har hun forklaret, at hun sendte prøver med strømper til Person 8. Der var også ENDURANCE-strømper blandt de strømper, som Person 8 modtog, og hun drøftede specifikt med Person 8, at Comfysocks A/S skulle levere ENDURANCE-strømper. Hun oplyst en target-pris, som er den pris, hun ønskede at betale. Da hun ikke hørte mere fra Person 8, rykkede hun ham for svar, men hun fik fortsat intet svar. Hun gik derfor ud fra, at han ikke kunne møde hendes target-pris. Hun er dybt skuffet over, at det har vist sig, at Person 8 få måneder senere indgik aftale med Waternlife om at le-vere strømper med et mærke, der navnemæssigt ligger tæt op ad ENDURAN-CE. Det er ikke normalt blandt leverandører. Hun havde forventet, at Person 8, da Waternlife ønskede strømper produceret under mærket DANISH EN-DURANCE, orienterede Waternlife om, at Sports Group havde mærket ENDU-RANCE. Hun kan kun gisne om, hvad Person 8 og Waternlife har talt om. Hvis hun afgav en ordre på sportstøj med mærket DANISH NEW BALANCE, vil hun forvente, at leverandøren ikke vil acceptere ordren.
Hun kender ikke til betegnelsen endurance-sport som en fælles betegnelse for visse sportsgrene. Hun kender heller ikke til betegnelsen udholdenhedssport. Hun kender betegnelsen ekstremsport. Det vil være mærkeligt at kalde et mær-ke for ”Fitness” , men hun ser ikke noget problem i at kalde et mærke for EN-DURANCE.
Vidne 6 har forklaret, at han havde arbejdet i detailhandlen og været partner i en sportsforretning i Aalborg, inden han 2002 blev indkøbschef i Spor-tigan Danmark. Han stoppede i Sportigan i 2014. Sportigan er en kæde af butik-ker, der sælger sportsudstyr. I Sportigans kædecenter varetog de forskellige virksomhedsinteresser, herunder forhandlinger med leverandører. Sportigan-butikkerne var mindre, lokalt orienterede butikker.
Førte gang, han stiftede bekendtskab med Sports Group, var omkring 2013, da han talte han med Vidne 4, tidligere Person 3, som præsenterede sine visioner. Han vurde-rede, at Sportigan kunne få glæde af Sports Groups produkter. Han havde stor tillid til ejerkredsen bag Sports Group, og de indledte derfor et samarbejde. Sports Group var lydhør i forhold til Sportigans ønsker om forandring af pro-
9
dukterne. Sportigan var rimelig kritisk over for de mærker, som de valgte at ta-ge ind i forretningerne.
Måske kan ordet ”endurance” benyttes til beskrivelse af tøj, men han har ikke set det gjort. For ham knytter ”endurance” sig til sport. Han kender ikke beteg-nelsen endurancesport.
Sportigan markedsførte sig med husstandsomdelte kataloger. Sports Groups ENDURANCE-produkter var repræsenteret i katalogerne. Han genkender sko-en ”ENDURANCE E-LIGHT V5” til 299 kr., som ses i kataloget i ekstrakten på side 1293, fordi skoen minder om en sko, som Nike havde meget stor succes med dengang. Sportigans kunder ville gå efter et kendt varemærke til en billig pris. Men hvis kunden kun har 300 kr. til rådighed, køber kunden ikke produk-ter til 600 kr. Sportigan var en type af butikker, der primært havde produkter i mellemprisgruppen. Det var derfor, at de havde en interesse i at sælge Endu-rance-mærket. Han opfatter ikke ENDURANCE som et eksklusivt mærke.
Det er helt klart et problem, hvis to mærker navnemæssigt minder om hinan-den, sådan som ENDURANCE og DANISH ENDURANCE gør. Set med profes-sionelle øjne skaber det forvirring, og han kan ikke afvise, at forbrugerne ville kunne forveksle de to mærker.
Anbringender
Parterne har i det væsentlige gentaget deres anbringender for Sø- og Handels-retten.
Landsrettens begrundelse og resultat
Ifølge retsplejelovens § 413, nr. 1, skal den part, der anmoder om meddelelse af forbud eller påbud, godtgøre eller sandsynliggøre, at parten har den ret, der sø-ges beskyttet ved påbuddet eller forbuddet.
Med den bemærkning, at det ikke kan lægges til grund, at ordet endurance er beskrivende for en egenskab ved tøj, tiltrædes det også efter bevisførelsen for landsretten, at Sports Group ikke har sandsynliggjort, at ordmærket ”ENDU-RANCE” for sportstøj har oprindeligt særpræg. Landsretten har herved lagt vægt på de grunde, som Sø- og Handelsretten i øvrigt har anført.
Vurderingen af, om Sports Group har sandsynliggjort at have opnået varemær-keret til ”ENDURANCE” ved indarbejdelse i 2015, hvor Waternlife begyndte at anvende navnet DANISH ENDURANCE, beror på blandt andet oplysninger om varemærkets markedsandel, varigheden af brugen af varemærket, omfanget af markedsføringen af varemærket, kendskabsgraden til varemærket blandt de relevante omsætningskredse samt erklæringer fra f.eks. brancheorganisationer.
10
Der er for landsretten fremkommet nye oplysninger om markedsføring af varer med navnet ENDURANCE. Efter en samlet vurdering tiltrædes det imidlertid også efter bevisførelsen for landsretten, at Sports Group ikke har sandsynlig-gjort, at Sports Group i 2015 havde opnået varemærkeret til ”ENDURANCE” ved indarbejdelse. Landsretten lægger herved navnlig vægt på, at de første EN-DURANCE-produkter blev solgt i august 2013, og at hverken forbrugerunder-søgelsen fra 2019, den supplerende forbrugerundersøgelse fra 2020 eller Dansk Mode & Textils brancheerklæring støtter, at mærket var indarbejdet i 2015.
På denne baggrund og i øvrigt af de grunde, der er anført af Sø- og Handelsret-ten, tiltræder landsretten, at Sports Groups påstand 1-3 er nægtet fremme.
Landsretten stadfæster derfor Sø- og Handelsrettens kendelse.
Efter sagens udfald skal Sports Group Denmark A/S i sagsomkostninger for landsretten betale 30.000 kr. til Waternlife ApS. Beløbet, der er eksklusive moms, er til dækning af udgifter til advokatbistand. Der er ved fastsættelsen af beløbet til advokat taget hensyn til sagens omfang, og at kæremålet har været mundtligt forhandlet over halvanden retsdag.
THI BESTEMMES:
Sø- og Handelsrettens kendelse stadfæstes.
I sagsomkostninger for landsretten skal Sports Group Denmark A/S inden 14 dage betale 30.000 kr. til Waternlife ApS. Beløbet forrentes efter rentelovens § 8 a.