RETTEN I HOLSTEBRO
DOM
afsagt den 9. december 2021
Denne sag er behandlet for lukkede døre
Denne sag er behandlet for lukkede døre.
Sag BS-42902/2020-HOL
Far
(beskikket advokat Charlotte Krarup)
mod
Mor
(beskikket advokat Bitten Kjærsgaard)
Denne afgørelse er truffet af Dommer.
Sagens baggrund og parternes påstande
Familieretshuset har den 3. november 2020 indbragt sagen for retten.
Far har fremsat følgende påstand:
Forældremyndighed
Den fælles forældremyndighed over Barn 1 og Barn 2 ophæves og tillægges sagsøger alene.
Bopæl:
Bopælen over Barn 1 og Barn 2 tillægges sagsøger.
Samvær:
2
Løbende samvær
Det løbende samvær mellem Mor og Barn 1 og Barn 2 foregår i de ulige uger fra fredag med afhent-ning efter skole til mandag morgen, hvor børnene afleveres af Mor inden skoletids start.
Helligdags- og feriesamvær:
Skolernes vinterferie:
Mor har samvær med børnene i lige år fra fredag i uge 6 kl.16.00 til mandag 9 dage senere inden skoletids start.
Påskeferie:
Mor har samvær med børnene i lige år fra fredag kl. 15.00 til onsdag før skærtorsdag kl. 14.00.
Mor har samvær med børnene i ulige år fra onsdag kl. 14.00 til tirsdag efter 2. påskedag inden skoletids start.
St. Bededag; Kr. Himmelfart og pinse:
Falder dette sammen med weekendsamvær, udvides samværet til også at om-fatte helligdagen – for Kr. Himmelfartsferiens vedkommende også med freda-gen. Samværet begynder og slutter på samme tidspunkt som weekendsamvæ-ret. Mor afhenter og afleverer børnene som ved almin-deligt weekend-samvær.
Sommerferie:
Mor har samvær med børnene 2 særskilte uger indenfor skolernes sommerferieperiode.
Samværet regnes fra lørdag kl. 10.00 og til lørdag kl. 10.00.
Placeringen skal aftales hvert år inden den 1. april. I tilfælde af uenighed om fe-riens placering, har Mor førsteret til at vælge placerin-gen i lige år, og Far har ret til at vælge de ulige år. Med-delelse om dette skal tilgå den anden part senest d. 1. april.
Skolernes efterårsferie:
Mor har samvær med børnene i ulige år fra fredag i uge 41 kl. 16.00 til mandag 9 dage senere inden skoletids start.
Juleferie:
Mor har samvær med børnene i de ulige år fra d. 23. de-cember, kl. 14.00, til d. 27. december, kl. 14.00.
3
Mor har samvær med børnene i de lige år fra 30. decem-ber, kl. 14.00, til 1. januar, kl. 14.00.
Afhentning og aflevering i forbindelse med det løbende samvær og St. Bede-dag; Kr. Himmelfart og pinse:
Mor afhenter og afleverer børnene i skole/institution
Afhentning og aflevering i forbindelse med ferie- helligdagssamvær, bortset fra St. Bededag; Kr. Himmelfart og pinse:
Mor afhenter børnene til samvær – om muligt i institu-tion – alternativt hos Far.
Efter samvær afhenter Far børnene efter samvær på Mors bopæl.
Mor har fremsat følgende påstand:
Forældremyndighed:
Principalt: Ophævelse af den fælles forældremyndighed således, at sagsøgte alene tillægges forældremyndigheden over Barn 1, født Dato 1 2013 og Barn 2, født Dato 2 2014.
Subsidiært: Frifindelse således, at der forsat er fælles forældremyndighed over drengene Barn 1, født Dato 1 2013, og Barn 2, født Dato 2 2014.
Bopæl
Frifindelse overfor sagsøgers påstand om, at Barn 1, født den Dato 1 2013, og Barn 2, født Dato 2 2014, skal have bopæl hos ham.
Samvær – uanset hvem der måtte blive bopælsforælder
Hverdags- og weekendsamvær:
Samvær fra fredag i ulige uger, med afhentning i skole, til mandag morgen, med aflevering i skole, i lige uger.
Jul & Nytår:
Fra d. 22. december, kl. 14.00 til d. 27.12. kl. 14.00 – lige år hos sagsøgte. Fra d. 27.12., kl. 14.00, til dagen før 1. dag i institution/skole, kl. 14.00 – ulige år hos sagsøgte.
4
Vinterferie: (uge 7 i Kommune 1 og uge 8 i Kommune 2) Samvær fra onsdag i uge 7/8 til mandag i uge 8/9 – ulige år hos sagsøgte.
Efterårsferie:
Samvær fra onsdag i uge 42 til mandag i uge 43. Lige år hos sagsøgte.
Påske:
Lige år fra onsdag efter skole til tirsdag efter påske – ulige år hos sagsøgte.
St. Bededag; Kr. Himmelfart og pinse:
Falder dette sammen med weekendsamvær, udvides samværet til også at om-fatte helligdagen – for Kr. Himmelfartsferiens vedkommende også med freda-gen. Samværet begynder og slutter på samme tidspunkt som weekendsamvæ-ret.
Sommerferie:
2 + 1 uge, skifte lørdag kl. 10.00.
Hvis vi ikke kan blive enige om sommerferiesamværets placering, bestemmer far først i de lige år.
Mor bestemmer først i de ulige år.
Den der vælger først, skal give den anden forælder skriftlig besked om feriens placering senest d. 1. marts.
Hvis fristen ikke bliver overholdt, må den anden forælder vælge først og skal give skriftlig besked senest den 15. marts.
Den, der vælger sidst, skal give skriftlig besked senest d. 1. april.
Bortfald af samvær:
Weekend- og hverdagssamvær bortfalder helt, hvis samværet helt eller bare delvist ligger i bopælsforældres ferie med barnet i skoleferierne.
At der fra sagsøgerens side skal dokumenteres antabusindtag før hvert samvær.
Oplysningerne i sagen
Dommen indeholder ikke en fuldstændig sagsfremstilling, jf. retsplejelovens § 218 a.
Parterne har fælles forældremyndighed i henhold til lov.
5
Spørgsmålet om forældremyndighed, bopæl og samvær har tidligere været be-handlet ved Retten i Viborg, Familieretshuset og statsforvaltningen.
Børnesagkyndig 1 har foretaget en børnesagkyndig undersøgelse af Barn 2 og Barn 1 og har afgivet erklæring den 15. maj 2021.
Børnesagkyndig 1 og Dommer har afholdt to samtaler med Barn 2 og Barn 1. Hovedind-holdet af samtalerne fremgår af notaterne af 2. februar og 18. november 2021.
Begge parter har fri proces under sagen.
Forklaringer
Der er afgivet forklaringer af Far og Mor den 15. december 2020 og den 11. november 2021.
Nedenstående er forklaringer afgivet den 15. december 2020.
Far har forklaret, at han er 43 år, og han bor sammen med Person 1, som har en voksen datter på 27 år. Han er Stilling 1, og han har stor fleksibilitet på sit arbejde. Han har fuldtidsarbejde, og han har ikke helbreds-mæssige problemer. Han drikker ikke og har ikke gjort det de sidste 2 ½ år. Han blev tilknyttet misbrugscentret for 2 ½ år siden og var det i 1 år. Han taler fortsat med sin misbrugsrådgiver, men han tager efter aftale med misbrugscen-tret ikke længere antabus. Han er nervøs for, at Mor vil fortsætte med at ryge hash, idet hun har løjet om sit hashmisbrug i 5 år. Person 1 har været i drengenes liv, siden de var 4 ½-5 år. Person 1 og drengene har et rigtig godt forhold, og de kommer som oftest hjem til Person 1 en halv times tid, forinden han kommer hjem. Drengene kan både bruge Person 1 og ham til at fortælle, hvis der er noget, de er kede af. Dren-gene var 1 ½ og 2 ½ år, da Mor og han gik fra hinanden. Drengene havde bopæl hos Mor, og de havde samvær med ham. Til sidst var det hver anden weekend fra fredag til mandag. Samværet var ok, og drengene og han har altid haft en god tilknytning til hinanden. Mor og han har forsøgt at lave aftaler tidligere, men som regel er aftalerne blevet brudt. De kommunikerer nu pr. sms, det fungerer, men der kan nogle gange gå 3 dage, inden han får et svar fra Mor.
Han søgte om at få midlertidig bopæl på grund af drengenes manglende gene-relle trivsel. De havde ikke udviklet sig alderssvarende. Mor og børnene skulle desuden flytte til Nordjylland, og det spillede også ind i forhold til hans ansøgning om midlertidig bopæl. Drengene har boet hos ham de sidste 4 måne-der. Han bor en lille time fra drengenes tidligere skole i By 1. Han har været
6
til nogle møder i Kommune 1, og de anbefalede, at han skulle flytte bør-nene til Skole 1, hvilket han gjorde. Der er sat støtte på drengene på skolen nogle timer om ugen. Det er en lille skole. Drengene har rykket sig på det per-sonlige plan. Barn 1 kunne tidligere finde på at gå hen og slå de andre børns ho-veder ind i væggen. Han sparkede og slog og sprang ud ad vinduet, hvis han kom på kontoret. Nu har Barn 1 måske en gang i ugen en øv-dag, men det er slet ikke i samme omfang som tidligere. Nu kan han fx finde på at lave kruseduller i en bog. Barn 2's største udfordringer var tidligere sproget. Det går rigtig godt nu, og der er ikke længere bekymringer. Der har været tilknyttet en talepædagog i By 1, men det er der ikke på Skole 1. Drengene er ikke blevet stimuleret ordentligt hos Mor, og de har ikke været vant til at lege. De har nu 7 kamme-rater på den gade, hvor de bor, som de leger med.
Drengene kom ofte for sent i skole, mens de boede hos Mor, og Barn 1's dag blev ødelagt de dage, hvor han kom for sent. De kommer nu i skole til tiden. De har oplevet at komme for sent, da Mor havde dem på samvær.
Der har været udfordringer i samarbejdet mellem Mor og ham, da han fx ikke kunne få drengenes ting, herunder tøj, udleveret i forbindelse med flytning af bopæl. Barn 2 skulle have fortalt til Mor, at han havde slettet alle billeder på iPaden, men det var ikke rigtigt. Han talte med sagsbehandleren fra Kommune 1, som sagde, at Barn 2 ville beskytte det svage led, som i denne situa-tion var Mor.
Et par dage før samtalerne i Familieretshuset fortalte Mor ham, at der var en person fra Børns Vilkår, som var blandet ind i sagen. Drengene fortalte ham, at der var en person fra Børns Vilkår, som havde været med dem oppe på deres værelse hos mor. Drengene ønskede ikke, at personen fra Børns Vilkår skulle med ind i Familieretshuset, og det støttede han dem i.
Den gang Person 1 og han fandt ud af, at drengene skulle til samtale i Familieretshu-set, gik de ud fra vejledningen på Familieretshusets hjemmeside om, hvordan de skulle orientere drengene om det forinden samtalerne.
Det, han har læst fra den samtale, der er holdt på skolen, er sådan, som han op-lever drengene. Det er vigtigt, at de er trygge, for at de giver udtryk for, hvor-dan de har det.
Han mener, at han skal have den fulde forældremyndighed, for at der ikke skal opstå misforståelser. Mor vil fx blande sig i, om der er bestilt øjenlæge, øre-læge osv. Mor og han har i forvejen vanskeligt ved at kommunikere, så der-for er det problematisk. Børnene går på en skole, og der er ikke konkrete pro-blemer med fx at få udstedt pas. Det bærende i forhold til ændring af forældre-myndigheden er at mindske konfliktniveauet.
7
Drengene bør have bopæl hos Person 1 og ham, da de kan sikre, at de trives og har kammerater. Han har store bekymringer for drengene, hvis de skal bo hos deres mor. Især er han bekymret for hendes hashmisbrug, men også hendes mang-lende overskud til at være noget for dem og gøre noget for dem.
Han mener, at Mor skal til tests hos Ferle, da man der kan teste for misbrug, også i en længere periode tilbage i tid. Han er bekymret, da Mor havde et dagligt hashmisbrug, da de boede sammen. Skolen har også sagt, at Mors kæ-reste lugtede kraftigt af alkohol, en dag da Mor og han hentede børnene.
Uoverensstemmelserne er der, men han vælger at undgå at gå ind i konflik-terne.
Drengene er glade for at være flyttet hjem til Person 1 og ham. De har ønsket at ringe tre-fire gange til Mor i den periode, hvor de har boet der. Han har selv fore-slået, at de skulle ringe til hende.
Han har også børnene Person 2 og Person 3. Han har kun kontakt til Person 2. Han har ikke set Person 2 de sidste 2 år. Han har bestemt, at Person 3 ikke skal se ham, da han har en masse vanskeligheder.
Børnene boede tre uger hos Mor, efter han havde fået den midlertidige foræl-dremyndighed. Det var i samråd med hans advokat, at han besluttede, at de ikke straks skulle flytte. Han var bekymret, men han ville ikke lave fuldstændig om på Mor og drengenes sommerferie.
Da drengene boede hos Mor, tog han dem ikke til fodbold eller lignende i samværsweekenderne. Barn 1 gik til fodbold, men kampene blev aflyst, da de ikke kunne stille hold.
Han oplever kun, at det er ham, der ser igennem fingre med ting i forbindelse med Mor og hans samarbejde. Det gør Mor ikke.
Mor ville ikke give drengene deres nye cykler med, da de flyttede. Person 4 havde givet dem cyklerne. Det er rigtigt, at de kunne få de ældre cykler med. Drengene fik deres tablets og en fjernstyret bil efter lidt tid. De fik også nogle Pokemonkort med.
Han sagde, at bisidderen fra Børns Vilkår ikke kunne deltage i samtalerne i Fa-milieretshuset for at hjælpe sine børn.
Mor var ikke informeret om, at børnene skulle til ørelæge og øjenlæge. Deres kommunikation er så dårlig, og det er derfor, de ikke smalltalker eller skriver
8
om sådanne ting.
Han kan ikke helt undsige sig fra nogle gange også at have sagt noget uhen-sigtsmæssigt i kommunikationen med Mor.
Han har aldrig oplevet, at Person 1 har nevet, dasket eller udøvet anden form for vold overfor børnene.
Mor har forklaret, at hun har haft svært ved at finde ar-bejde, men lige nu har hun taget Stilling 2 for at have noget at se til. Hun er ikke flyttet mange gange. Hun har haft to kærester, før hun mødte sin nuværende kæreste Person 4. Far meddelte hende i december 2015, at han havde mødt Person 1.
Person 4 har hun kendt i 1 ½ år, han har ingen børn, og han har lige fået konsta-teret sklerose. Han kan derfor ikke længere arbejde som Stilling 3. Han drikker ikke, og det kan ikke passe, at han har lugtet af alkohol i skolen. Person 4 kan godt se påvirket ud, hvis han går uden sin krykke grundet sin sygdom. De drikker en øl til maden, hvis hendes mormor kommer forbi til frokost, og et glas rødvin hvis de besøger nogle venner. Far har i al den tid, hun har kendt ham drukket hver dag. Hun røg ikke hash, da hun var gravid, eller da børnene var små. Hun begyndte at ryge, da Far fandt Person 1, og de derfor gik fra hinanden. Hun røg også kortvarigt hash i forbindelse med denne sag om ændring af bopæl. Hun har aflagt rene urinprøver. Hun har fundet ud af, at Far er stop-pet med antabus. Hun indgik aftale med Familieretshuset om aflæggelse af en hårprøve ved Ferle. Der gik 2 ½ måned fra aftalen om prøven, til hun fik den ta-get. Hun havde røget hash en eller to gange i april og en enkelt gang i maj. Hun sender test hver torsdag, når hun har været hos lægen. Hun har ikke røget siden maj måned.
Hun har deltaget i alle de behandlingsforløb, som kommunen har ønsket at iværksætte, men Far har ikke været så stabil eller har ikke ønsket at deltage.
Det er Børnesagkyndig 2, der har lavet den børnefaglige undersøgelse. Det vigtige er, at de skal begynde at samarbejde. Det er hendes opfattelse, at Far og Person 1 er meget konfliktoptrappende.
Børnene har siden 2017 sagt, at Person 1 har nevet og dasket dem. De siger det ikke så meget længere. Børnene har været lidt gladere for at komme hjem til Far, når Person 1 og Far har været fra hinanden. Børnene virker, som om de ikke tør sige noget, efter de er kommet hjem til Far at bo.
Barn 1 er en rigtig glad og klog dreng. Han er en god kammerat, og han tager hensyn til sin lillebror. Han har meget empati. Hun har ikke babygjort ham.
9
Barn 1 begyndte at være udadreagerende i børnehaven. Det var på det tids-punkt, hvor Far ville have deres bopæl. I en måned blev der tilknyttet en res-sourcepædagog. Barn 1 begyndte at reagere igen i maj måned i år, da Far søgte om flytning af bopælen for tredje gang. Der er ikke nogen, der kan hjælpe en dreng, der savner sin mor, og som bare så gerne vil hjem. Barn 2 kan finde på at sige, at han ville ønske, at han skulle være 45 eller 100 dage hos hende og 1 dag hos far. Hun sørgede for talepædagog til Barn 2, mens de boede i By 1. Barn 2 kan godt nogle gange fortsat have udtaleproblemer. Hun oplevede, at skolelederen på Skole 1 virkede lidt ubehøvlet, og hun bad derfor om at få et møde. Hun oplever, at han efterfølgende har talt pænt til hende. Hun sender fotos fra samværssituationer til Barn 1 og Barn 2's lærere, og det har lærerne givet udtryk for, at de værdsætter. Barn 1 er nogle gange kommet for sent i skole, mens de boede i By 1, når han skulle hen til far og Person 1. Det var fordi, Barn 1 havde det svært. Hun tror, at børnene er kommet for sent to-tre gange, mens de har gået på Skole 1.
Hun havde hverken hørt noget fra sin egen eller Fars advokat i forbindelse med den midlertidige flytning af bopælen. Hun fik lov til at beholde børnene i 3 uger, uden at Far stillede krav om test eller andet.
Hun tænkte, at det var i børnenes interesse at få en person fra Børns Vilkår med til samtalerne i Familieretshuset. Personen kunne støtte dem under børnesamta-lerne. Børnene talte med personen på deres værelser, og de var glade for at tale med hende. Hun tænkte derfor, at personen skulle med som bisidder til samta-ler i Familieretshuset.
Far havde ikke bedt om børnenes almindelige tøj i forbindelse med flytning. Han havde sagt, at hun måtte beholde det. Hun sendte overtøj, drikkedunke, madkasser, tablets og Pokemonkort med dem.
Cyklerne havde Person 4 givet børnene, efter de havde fået midlertidig bopæl hos Far. Hun tænkte, at det var godt, at de havde dem stående, så de kunne bruge dem i forbindelse med samvær.
Hun fik børnene udleveret til samvær første gang, men Far udleverede dem ikke anden gang, da Kommune 2 blev lukket ned på grund af corona Hun valgte derfor at hente dem fra skole før tid.
Far og hun kommunikerer pr. SMS, idet Far kun vil kommunikere pr. SMS. Nogle gange tager det lidt tid, inden hun svarer, hvis det er noget, hun skal tænke over. I øvrigt svarer hun lige så hurtigt, som Far gør.
Hun informerede bare Far om ørelæge og øjenlæge, da Far ikke tidligere havde været involveret i de praktiske ting vedrørende dræn og briller. Hun var
10
god til at informere Far, fx om dræn og briller, mens drengene boede hos hende. De har også tit haft en bog, som de skrev i. Hun har også ofte sendt SMS’er med billeder.
Hun tænker, at Far og hun kan samarbejde, hvis ikke Person 1 var involveret.
Børnene og hun er tit på ture, de cykler en tur, de bager, de leger, spiller spil, læser bøger og de kan godt lide at se tegnefilm om morgenen. I starten da de fik deres tablets, sad de lidt ekstra med dem.
Hun føler ikke, at drengene må ringe til hende, hvis de savner hende. Hun kan mærke på drengene, at de savner hende meget. Både Barn 1 og Barn 2 havde nogle gode kammerater i By 1. Alle indendørs fodboldkampe var i Fars weekender, men Far sagde nej til, at Barn 1 måtte deltage i kampe, eller han udeblev.
Børnene er alt for klemte, og man vil derfor ikke få det rigtige indtryk ved en børnesamtale i retten.
Far har supplerende forklaret, at børnene ikke har ople-
vet misbrug, hverken hos ham eller hos Mor. Han oplever, at Mor og han ser drengene forskelligt. Mor oplever, at de er kede af det, og hun har svært ved at få drengene til at sove. Han oplever ikke de samme problemer. Han ople-ver, at Barn 1 vil flytte fokus og vil lukke i. Hjemme hos mor kan børnene bare få mulighed for at passe sig selv.
Mor har supplerende forklaret, at hun ikke er sikker på, hvorvidt børnene har oplevet misbrug hos Far. Hun tror, at børnene reage-rer, når de kommer hjem til hende, da hun er deres primære omsorgsperson. Far og Person 1 opdrager ikke helt på samme måde, så de skal forholde sig til flere ting. Drengene siger heller ikke far og Person 1 imod. Hun tænker, at drengene af far og Person 1 er blevet instrueret i, hvad de skulle sige til børnesamtalen på skolen. Far og hun har et forskelligt billede af virkeligheden, herunder hvordan hun er. Hos hende kan drengene sige, hvad de har lyst til og være, som de har lyst til, de kan være dem, de er.
Nedenstående er supplerende forklaringer afgivet af parterne under retsmøde den 11. november 2021.
Far har forklaret, at Person 1 og han gik fra hinanden for ca.
3 måneder siden. Der havde været nogle skænderier mellem dem i tiden inden de gik fra hinanden. Person 5 er en veninde, og hun besøger dem en gang imel-lem. Hun er ikke en kæreste. Person 5 har ingen børn. Han er alene med dren-gene. Drengene har ikke rigtig reageret på, at Person 1 ikke længere er i deres liv. Det
11
er heller ikke hans opfattelse, at de har reageret på det i skolen. Han vækker børnene kl. 6.15 og de går i skole kl. 7.30. Kl. 16.15 får han sendt børnene hjem, så de er hjemme, når han kommer fra arbejde. Der er ca. 250 meter fra hans bopæl til skolen. Det fungerer fint, at de selv går dertil og hjem. For Barn 1 går det fint i skolen, men i engelsk halter det lidt. Barn 1 har haft nogle reaktioner i august måned. Han oplevede, at det var sådan Barn 1 reagerede før i tiden. Der har ikke været noget efterfølgende. Det er hans opfattelse, at Barn 1 måske har autisme, og han vil gerne have ham udredt, men det er ikke igangsat på grund af denne sag. Barn 1 får ikke udfald hjemme hos ham. Han synes helt sikkert, at han har en god dialog med skolen. Barn 1 havde det træls en dag, og der hen-tede han ham. Der var ingenting, da de kom hjem. Det er, når der er noget der irriterer ham, at han reagerer voldsomt. Han tror, at Barn 1 har det træls med det, når han reagerer voldsomt, men han har svært ved at sætte ord på. Barn 1 er glad for samværet med sin mor. Barn 1 fortæller ikke om samværet medmindre han spørger. Han taler aldrig negativt om Mor. Mor henter børnene i SFO’en, når de skal på samvær. Det er hans opfattelse, at de glæder sig. Barn 1 har sagt til ham, at han glæder sig til, at den her sag er færdig. Han tror, at det er usikkerheden om, hvorvidt de skal blive boende, der påvirker ham.
Barn 2 er meget stolt af, at han kan regne med de store tal i hovedet. Barn 2 har ikke nævnt noget overfor ham, om at han savnede Person 1. Han ved ikke, hvorfor han ikke har sagt noget om det til ham. Han føler, at han har drengenes fortro-lighed.
Han var nede hos Person 1, og han fik nogle øl. Hun var udspekuleret og fik ham til at drikke og smed ham derefter ud Person 1 anmeldte ham.
Han har i øvrigt kun drukket alkoholfrie øl.
Han er på antabus, da han vil være 100 % sikker på, at der ikke sker noget.
Der er kommet nogle indberetninger fra Person 1, om at børnene går forhutlet klædt i By 2.
Den 15. oktober 2021 har Person 1 skrevet, at hun er bekymret for børnenes trivsel, og der er beskrevet noget med fysisk vold. Han har aldrig slået Person 1.
Der er ingen anmeldelser til politiet.
Person 6 fra kommunen kommer på skolen og snakker med børnene, og hun har også været hjemme hos ham 3 gange. Person 6 skriver som regel, når hun kom-mer. Der har ikke været noget at bemærke, når hun har været der.
12
Han talte sidst med kommunen i forbindelse med den sidste underretning for 14 dage siden. Han har derefter skrevet med Person 6.
Han har det ok med familiebehandling. Han vil gerne medvirke til de tiltag, som hjælper børnene.
Han er helt tryg ved, at børnene kommer hos Mor uden, at der foretages test af hende. Han har ingen grund til at mistænke hende for at tage stoffer.
Den 11. december 2020 havde Person 1 været til fest og kom hjem rimeligt fuld. Person 1 drak sig ofte fuld, men det var ikke hjemme hos ham, og det var derfor han tænkte, at det ikke havde noget med sagen at gøre. Han ved ikke, hvorfor Person 1 havde sagt til politiet,
Person 1 og hans forhold sluttede grundet skænderier.
Politiet sagde, at det var Person 1, der havde anmeldt ham.
Person 1 og han blev enige om, at de skulle drikke. Han ved ikke, hvor meget han havde drukket for at opnå en promille på 1,68. Han fik med det samme politiet sagde, at det var en anmeldelse fra Person 1, og han mente, at det var en bevist hand-ling. Han sagde ikke til politiet, at Person 1 kunne passe børnene. Han har ikke køre-kort, og det havde han ikke den 18. juli 2021. Når han henter børnene, har Person 7 fx kørt dem. Han har hentet børnene i taxi hos Mor og taget toget hjem i sommerferien.
Den 13. september 2021 er Person 1 og han gået fra hinanden. Der er en underretning om bekymring for drengenes trivsel. Han tror, at der er Person 1, der har lavet un-derretningen for at gøre livet surt for ham.
Bilag A og B side 4 er en skærpet underretning. Person 1 har sagt, at han omtaler sig selv som tørlagt alkoholiker. Hun vil gøre livet surt for ham.
Bilag AC Underretning af 15. oktober 2021 fra Person 1. Person 1 har beskrevet, at hun har været med til at beskrive ham bedst mulig. Det er rigtigt. Hun beskriver, at han tager antihistamin efter antabus. Person 1 beskriver, at hun selv har været udsat for psykisk vold, og hun derfor selv har været med til at drikke med ham det sidste halve år.
Kommunen er i gang med at lave en børnesagskyndig undersøgelse på grund af indberetningerne.
Mor har forklaret, at hun stadig er sammen med Person 4. Hun er tidligere blev testet for misbrug. Hun går stadig i barnets blå hus.
13
Hvis drengene kommer hjem, og de har brug for at komme der er det derfor en mulighed. Hun har ikke kunnet få en udtalelse fra sundhedsplejersken. Sund-hedsplejersken har nævnt mange gange, at hun har en god ro i forhold til Person 8. Med de ting som de går igennem lige nu, så synes hun, at det er utroligt, at de kan tage det så roligt. Hun har siden december modtaget børnene, som hun skulle. En fredag aften i september reagerede Barn 1 meget voldsomt. Han havde det skidt, og hun kunne slet ikke nå ind til ham. Hun sagde, at man skulle snakke, om det man havde det dårligt over. Han sagde, at de drak hos far, og at børnene bare skulle være ude i haven. Og at der kom kammerater i weekenden og drak øl, og at de skulle være ude i haven. Hun tilbageholdt bør-nene, og hun fik af skolen oplyst, hvad de skulle lave af lektier.
Hun oplevede i sommerferien, at Far dukkede op, hvor han tydeligt var på-virket. Far dukkede op i taxa den ene gang. Børnene sagde, at de kun havde taget taxa derfra og hen til fars bil. Den anden gang kørte Person 1 ham. I efterårsfe-rien var Far også tydeligt påvirket. Far var også påvirket i påsken.
Hun tror ikke, at Far er stoppet med at drikke. Far har altid drukket. Hun havde drengene på samvær for 11 dage siden.
Hun tror, at Far har sagt til børnene, at de ikke må sige noget om, at han drikker. Barn 1 har nævnt, at han ikke tør at sige sandheden, for så bliver far ”gok gok” i hovedet, og så skal han sidde inde på værelset.
Inden de fik børn, ville Far en gang have nogle bilnøgler, mens han var beru-set, og så drejede han hendes håndled rundt, så håndleddet brækkede. Han har også slået hende gentagne gange på ørene.
Bilag AB er en anonym underretning. Der er en, der er bekymret, fordi Person 1 er flyttet. Hun ved ikke, hvem der har lavet underretningen. Det var mest skrevet angående Barn 1, og hun tænkte derfor, at det var en forælder til et barn i Barn 1's klasse.
Hun afleverede børnene tilbage til Far en tirsdag. Barn 1 havde gået uden briller i en måned, da de var i stykker. Hun spurgte Far, om han havde fået lavet de briller. Far kom gående med en knyttet næve og sagde, hvad fanden hun havde gang i. Hun sagde, at den tog de ikke lige der. Far gav hende fin-geren.
Der er en skærpet underretning. Person 1 siger, at det er forkert, når Far siger, at han er tørlagt alkoholiker. Person 1 kender ikke hende. Hun har ikke været særligt meget sammen med Person 1. Hun kan godt genkende Far i det beskrevne. Far er tidligere blevet stoppet adskillige gange med alkohol i blodet.
14
Person 1 skriver, at hun har hjulpet Far med at vise de offentlige myndigheder et forkert billede af situationen.
I marts havde børnene blå mærker. Børnene sagde også, at Person 1 havde slået dem på siden af ansigtet.
Barn 2 er en humoristisk, sød, klog og omsorgsfuld dreng. Han er glad og tilpas under samvær. Hun kan se, at hans øjne bliver blanke, når han skal hjem til far. Han sover inde i hendes seng. Det har Barn 1 også gjort i en periode.
Der var en episode, hvor hun kom ned på skolen forrige fredag. Der var en mor, der sagde, at de ikke havde fået besked, om han skulle til fødselsdag eller ej. Barn 2 havde ingen gave med, og derfor havde han valgt at sige, at han ikke kunne komme.
Hun tænker, at Barn 2 og Barn 1 ikke fortæller det, de føler, når de er til børne-samtale.
Barn 2 og Barn 1 skal hos dem gå på Skole 2, der ligger ca. 1 km. fra hendes bopæl. Hun vil gerne ind som Stilling 4 igen, når hun ikke længere er på barsel. Person 4 er stadig hjemme, da han har fået førtidspension.
Hun er ikke enig i, at Barn 1 skal udredes for autisme. Barn 1 reagerer på ting, der ikke fungerer.
Barn 1 var til fødselsdag, men han havde ingen gave med. Hun havde spurgt Far, om han eller hun havde styr på det med gaven. Det ville han stå for, men det gjorde han ikke.
Hun var til åben skole, og matematiklæreren fortalte, at Barn 1 havde slået en, der havde skubbet, og han spurgte om hun ville tale med Barn 1. Hun talte med matematiklæreren om, at de måske også skulle tale med den andens forældre, for man skulle jo heller ikke skubbe.
Barn 1 fortalte, han havde lidt svært ved opgaverne. Han lavede noget hos hende, og så regnede hun med, at Far ville fortsætte med det.
Hun er bekymret for drengene. De har en helt forkert opfattelse af, hvad der er rigtigt og forkert.
Hun tænker, at det vil være bedst for drengene at komme hjem at bo hos hende. De vil godt kunne klare et skoleskift, og de har gode legekammerater i nærom-rådet.
15
Der er også mange aktiviteter via børnenes blå hus, som Barn 1 og Barn 2 allerede har deltaget i, og det vil de i endnu højere grund kunne, hvis de boede hos hende.
Børnenes vorter på hænderne, almindelig hygiejne og briller der var gået i styk-ker, bliver der ikke taget hånd om hos Far.
Hun har ikke omtalt Far og Person 1 negativt. Når hun spørger nysgerrigt ind om forholdene hos Far lukker de i.
Hun kan give dem faste gode strukturerede rammer, og hun kan give dem kær-lighed. Udfordringerne kommer igen med hende den nye Far ser. Derfor skal børnene bo hos hende.
Hun prøver at kommunikere med Far pr. telefon, men han tager ikke telefo-nen. Far svarer kun på sms’er efter et stykke tid. Far giver heller ikke bør-nene passende overtøj med til samvær.
Hun er bange for, at Far kan drikke, selvom han tager antabus.
Hun synes, at drengene har en fagligt bedre udvikling nu. Barn 1 havde det godt på Skole 3, indtil Far begyndte at sige, at de skulle hjem til ham at bo. Det var også på det tidspunkt Barn 2, det ændrede sig for Barn 2.
Rettens begrundelse og resultat
Det må efter de foreliggende oplysninger lægges til grund, at samarbejdet mel-lem parterne er meget konfliktfyldt og har været det over en længere årrække, hvor parterne ikke har kunnet kommunikere hensigtsmæssigt med hinanden om børnenes liv.
Efter forældreansvarslovens § 11, 2. pkt., ophæves den fælles forældremyndig-hed kun, hvis der er holdepunkter for, at forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste. Det betyder, at der skal kunne påvises kon-krete holdepunkter for, at forældrene må antages ikke at kunne samarbejde -også fremadrettet - til bedste for barnet. Det vil afhænge af en konkret vurde-ring, hvor det kan tillægges betydning, i hvilken grad forældrene kommunike-rer med hinanden om barnet og barnets forhold, idet kommunikationen skal kunne danne fundament for et egentligt samarbejde. Fælles forældremyndig-hed må således forudsætte, at forældrene realistisk set er i stand til sammen og inden for rimelig tid at blive enige om spørgsmål om barnet, og at foræl-drene ikke mere regelmæssigt har behov for myndighedernes hjælp til at kunne træffe beslutninger om barnet, og uden at der opstår vedvarende kon-flikter. Manglende tillid til den anden forælder eller manglende vilje til eller evne til at være fleksibel og tilpasse sin egen opfattelse til den anden forælders
16
opfattelse kan indikere, at fælles forældremyndighed ikke er bedst for barnet, jf. forældreansvarslovens § 4.
Retten lægger vægt på, at der har været vedvarende konflikter mellem parterne omkring børnenes forhold, og at de regelmæssigt har haft behov for myndighe-dernes hjælp til at kunne træffe beslutninger omkring børnene.
På den baggrund finder retten, at der er påvist konkrete holdepunkter for at an-tage, at forældrene ikke vil kunne samarbejde om Barn 2's og Barn 1's forhold til Barn 2's og Barn 1's bedste, idet kommunikationen mellem forældrene om børnene ikke kan danne fundament for et egentligt samarbejde, jf. forældreansvarslo-vens § 11, 2. pkt., jf. § 4, hvorfor den fælles forældremyndighed ophæves.
Det må efter den udarbejdede undersøgelse efter servicelovens § 50 lægges til grund, at Barn 2 og Barn 1 efter Fars samlivsophør med Person 1 ikke trives med bopæl hos deres far, og at han ikke er i stand til at samarbejde tilstrækkeligt med skolen om børne-nes forhold. Retten finder, at der er stærke indikationer, der taler for en mis-brugsproblematik hos Far, idet han har erkendt at have kørt spirituskørsel med børnene i bilen i sommeren 2021, politiet har været til stede på Fars bopæl i forbindelse med optøjer med hans tidligere samlever sidste vinter, og der er foretaget underretninger til kommu-nen. Forældremyndigheden tillægges derfor ud fra en samlet vurdering Mor.
Da den fælles forældremyndighed ophæves, er der ikke anledning til at træffe afgørelse om børnenes bopæl, jf. forældreansvarslovens § 17, stk. 1, 1. pkt.
Efter en samlet vurdering af børnenes forhold, finder retten, at Barn 2 og Barn 1 skal have samvær med Far, jf. for-ældreansvarslovens § 19 og § 21, som nedenfor bestemt.
THI KENDES FOR RET:
Den fælles forældremyndighed over Barn 2 født Dato 2 2014, og Barn 1 født Dato 1 2013 ophæves og tillægges Mor.
Barn 2, født Dato 2 2014, og Barn 1 født Dato 1 2013, skal have samvær med Far på følgende måde:
Løbende samvær
17
Det løbende samvær mellem Far og Barn 1 og Barn 2 foregår i de ulige uger fra fredag med afhent-ning efter skole til mandag morgen, hvor børnene afleveres af Far inden skoletids start.
Helligdags- og feriesamvær:
Skolernes vinterferie:
Far har samvær med børnene i lige år fra fredag i uge 7 med afhentning efter skole til mandag 9 dage senere, hvor børnene afleveres af Far inden skoletids start.
Påskeferie:
Far har samvær med børnene i lige år fra onsdag med af-hentning efter skole til tirsdag efter påske, hvor børnene afleveres af Far inden skoletids start.
St. Bededag; Kr. Himmelfart og pinse:
Falder dette sammen med weekendsamvær, udvides samværet til også at om-fatte helligdagen – for Kr. Himmelfartsferiens vedkommende også med freda-gen. Samværet begynder og slutter på samme tidspunkt som weekendsamvæ-ret. Far afhenter og afleverer børnene som ved alminde-ligt weekendsamvær.
Sommerferie:
Far har samvær med børnene 2 særskilte uger indenfor skolernes sommerferieperiode.
Samværet regnes fra lørdag kl. 10.00 og til lørdag kl. 10.00.
Hvis forældrene ikke kan blive enige om sommerferiesamværets placering, be-stemmer far først i de lige år. Mor bestemmer først i de ulige år.
Den der vælger først, skal give den anden forælder skriftlig besked om feriens placering senest den 1. marts.
Hvis fristen ikke bliver overholdt, må den anden forælder vælge først og skal give skriftlig besked senest den 15. marts.
Den, der vælger sidst, skal give skriftlig besked senest den 1. april.
Skolernes efterårsferie:
Far har samvær med børnene i ulige år fra fredag i uge
18
41 med afhentning efter skole til mandag 9 dage senere, hvor Far afleverer dem inden skoletids start.
Juleferie:
Far har samvær med børnene i de ulige år fra den 23. de-cember, kl. 14.00, til den 27. december, kl. 14.00.
Far har samvær med børnene i de lige år fra den 30. de-cember, kl. 14.00, til 1. januar, kl. 14.00.
Far afhenter børnene til samvær – om muligt i institution – alternativt hos Mor. Mor af-henter børnene efter endt juleferiesamvær.
Bortfald af samvær:
Weekend- og hverdagssamvær bortfalder helt, hvis samværet helt eller bare delvist ligger i bopælsforældres ferie med barnet i skoleferierne.
Det er en betingelse, at der fra sagsøgerens side skal dokumenteres antabusindtag før hvert samvær.
Ingen af parterne betaler sagsomkostninger til den anden part eller til statskas-sen.