Det færøske rederi, Smyril Line, begyndte i oktober 2010 at
besejle Hirsthals Havn med færgen Norröna, der sejler mellem
Danmark, Færøerne og Island.3F henvendte sig i efteråret 2010 til rederiet, hvorefter
forhandlinger om indgåelsen af en tiltrædelsesoverenskomst til
Fællesoverenskomsten mellem DI og 3F for havnearbejdere
påbegyndtes.Under forhandlingerne opstod der mellem parterne uenighed om,
hvorvidt surrings- og lastsikringsarbejdet af gods på skibet skulle
udføres af skibets besætning, eller om det skulle udføres af
havnearbejdere. 3F stillede krav om, at arbejdet efter en
opstartsperiode i det hele skulle udføres af havnearbejdere.Parterne kunne ikke blive enige, og i maj 2011 varslede 3F
konflikt over for Smyril Line. Smyril Line mente, at konflikten var
ulovlig, og parterne blev enige om at lade Arbejdsretten bedømme
konfliktens lovlighed, førend den ville kunne iværksættes.Til støtte for, at den varslede konflikt var ulovlig, henviste
Smyril Line bl.a. til, at der i Hirtshals Havn er kutyme for, at
surrings- og lastsikringsarbejdet ikke udføres af havnearbejdere,
men af besætningen om bord på skibet. 3F gjorde heroverfor bl.a.
gældende, at forbundets naturlige faglige dækningsområde omfatter
alt arbejde, herunder surring, i forbindelse med lastning og
losning af gods på skibe i danske havne, jf. herved
Fællesoverenskomstens § 7 om "indenbords arbejde" og ordningen i
andre danske havne, og at ordninger, der afviger fra dette, er
historisk begrundet og ikke kan påberåbes af Smyril Line.Arbejdsretten lagde i sin afgørelse til grund, at ingen
havnearbejdere i Hirtshals Havn udfører arbejde med lastsikring og
surring om bord på skibene. Arbejdet med lastsikring og surring er
et arbejde, der i det hele udføres om bord på skibet. Der er tale
om et arbejde, der har stor betydning for skibets sødygtighed, og
det endelige ansvar for, at det er udført sikkerhedsmæssigt
forsvarligt, påhviler skibsføreren.Smyril Line havde derfor været berettiget til at modsætte sig
3F's krav om, at rederiet i en tiltrædelsesoverenskomst skulle
acceptere, at lastsikrings- og surringsarbejdet om bord på Norröna
i Hirtshals Havn udelukkende skal udføres af havnearbejdere. Den
varslede konflikt måtte derfor anses for ulovlig.