Gentofte Kommune drev tidligere Gentofte Brandvæsen, hvor såvel
tjenestemandsansatte som ikke-tjenestemandsansatte brandmænd var
omfattet af en kollektiv overenskomst for de kommunale beredskaber.
Den private virksomhed Falck Danmark A/S overtog i foråret 2009
opgaven med brandslukning i Gentofte Kommune, og der var tale om en
overdragelse i virksomhedsoverdragelseslovens forstand. Af
kommunens udbudsmateriale fremgik, at de tjenestemandsansatte - i
modsætning til de overenskomstansatte - brandmænd ikke var omfattet
af virksomhedsoverdragelsesloven. De fleste - 22 - af de tidligere
tjenestemandsansatte brandmænd indgik aftale med Falck om
ansættelse som reddere. I forhold til de overtagne brandmænd, der
ikke havde været tjenestemandsansat i Gentofte Kommune,
respekterede Falck disses individuelle rettigheder i henhold til
overenskomsten for de kommunale beredskaber. Falck ville dog ikke
efterleve overenskomsten i relation til de tidligere
tjenestemandsansatte brandmænd, hvilket bl.a. indebar manglende
regulering til højere løntrin og flere døgnvagter. Sagen blev i
medfør af virksomhedsoverdragelseslovens § 4 a, stk. 2, indbragt
for Arbejdsretten, hvor klager under anbringende af, at loven fandt
anvendelse, nedlagde påstand om, at Falck i relation til de 22
tidligere tjenestemandsansatte brandmænd skulle efterleve den
kommunale overenskomst i al fald til dens udløb. Arbejdsretten
fastslog, at Falck skulle efterleve overenskomsten, idet der ikke
var grundlag for at antage, at virksomhedsoverdragelsesloven ikke
fandt anvendelse i relation til de 22 tidligere
tjenestemandsansatte brandmænds rettigheder i henhold til
overenskomsten. Arbejdsretten udtalte, at
virksomhedsoverdragelsesloven er baseret på direktiv 2001/23/EF af
12. marts 2001, hvis hovedformål er at beskytte arbejdstagere.
Efter direktivets artikel 2, stk. 1, litra d, er en "arbejdstager"
enhver person, som i den pågældende medlemsstat er beskyttet som
arbejdstager i henhold til den nationale lovgivning. I
overensstemmelse med direktivets brede definition af den beskyttede
personkreds angår virksomhedsoverdragelsesloven således
"lønmodtageres" retsstilling ved virksomhedsoverdragelser. Efter
sin ordlyd kan loven ikke anses at undtage de lønmodtagere, der er
tjenestemænd. Dette bestyrkes endvidere af, at loven efter § 1,
stk. 2, 1. pkt. finder anvendelse, når offentlig virksomhed
overdrages, uden at der i denne bestemmelse eller andre steder i
loven er gjort undtagelse for så vidt angår tjenestemænd.
Arbejdsretten fandt, at de rettigheder, som de tidligere
tjenestemandsansatte brandmænd under deres ansættelse i Gentofte
Kommune havde i henhold til overenskomsten for de kommunale
beredskaber, efter deres art kunne opretholdes, og at forpligtelsen
til at respektere dem kunne overtages af Falck som erhvervende
virksomhed. Da virksomhedsoverdragelsesloven har til formål at
beskytte lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelser,
kunne det ikke føre til et andet resultat, at udbudsmaterialet
vedrørende Gentofte Brandvæsen måtte forstås sådan, at
tjenestemændene ikke skulle være omfattet af
virksomhedsoverdragelsesloven. Det kunne heller ikke føre til et
andet resultat, at de 22 brandmænd måtte anses for frivilligt at
have ladet sig overdrage til Falck.