Nordea, der er Nordens største bank, outsourcede den 1. januar
2007 bankens lønadministration til en privat virksomhed. I Nordea
Bank Danmark A/S (Nordea Danmark), der har omkring 10.000 ansatte
og samlet en årlig lønsum på ca. 4 mia. kr., fandt overgangen til
den private virksomheds lønsystem sted den 1. oktober 2008. Der
blev i forbindelse med den første lønkørsel i oktober og i
månederne herefter konstateret en del fejl, herunder navnlig
manglende lønudbetalinger og manglende indbetaling til
medarbejdernes pensionsordninger. Nordea Danmark erkendte, at
fejlene indebar et brud på parternes overenskomst, men bestred,
hvad klager hævdede, at bruddet skulle være bodspådragende.
Arbejdsretten frifandt banken for påstanden om bod. Retten henviste
til sin dom af 27. juni 2005 i A2004.955, A2004.957 og A2005.056,
og udtalte herefter, at den tålegrænse, medarbejderne må acceptere,
bl.a. må fastsættes i lyset af virksomhedens størrelse og fejlenes
baggrund. Arbejdsretten bemærkede herved, at det næppe er praktisk
muligt for meget store virksomheder som Nordea at gennemføre
outsourcing af lønadministrationen, uden at dette i et vist omfang
medfører fejl i forbindelse med lønudbetalinger mv. Arbejdsretten
lagde til grund, at de opståede fejl i al fald ikke vedrørte beløb,
der oversteg 0,06 % af bankens samlede årlige lønsum på ca. 4 mia.
kr. Arbejdsretten fandt efter bevisførelsen ikke grundlag for at
fastslå, at banken ikke havde gjort, hvad der var muligt for
hurtigt at rette op på de fejl, som implementeringen og
outsourcingen af det nye lønsystem medførte. Arbejdsretten fandt
det desuden ikke godtgjort, at de opståede fejl generelt førte til
andre ulemper for de ansatte, end at de måtte gøre ledelsen
opmærksom på, at løn eller lønandele ikke var modtaget rettidigt.
Efter en samlet vurdering fandt Arbejdsretten, at de opståede fejl
ikke havde været af en sådan karakter eller haft et sådant omfang
eller medført sådanne ulemper, at den anførte tålegrænse kunne
anses som overskredet.