Som led i Region Sjællands budgetaftale for 2013 blev det
besluttet at indføre et serviceassistentkoncept på regionens
sygehuse, der bl.a. indebar, at regionens portører skulle
gennemføre en erhvervsuddannelse som serviceassistenter med
speciale i hospitalsservice og overgå til ansættelse som
serviceassistenter. Implementeringen af konceptet skete på grundlag
af erfaringerne fra pilotprojekter på to sygehuse og efter en
proces med omfattende drøftelser over længere tid med medarbejdere
og de faglige organisationer. I første omgang forsøgte man at få de
berørte medarbejdere til at melde sig frivilligt til at gennemgå
uddannelsen til serviceassistent. 19 portører, som trods opfordret
hertil ikke havde meldt sig frivilligt til uddannelsen, blev i juni
2017 partshørt om ændrede ansættelsesvilkår. I partshøringen blev
de varslet til påbegyndelse af uddannelse i 2018. Det var anført,
at hvis de ikke ville tage imod tilbuddet om ansættelse med krav om
at påbegynde og gennemføre uddannelsen som serviceassistent, ville
de blive opsagt.Sagen angik, om regionen ved indførelsen af
serviceassistentkonceptet havde handlet i strid med overenskomsten
for portører og/eller handlet i strid med ledelsesretten.Arbejdsretten udtalte, at indførelsen af
serviceassistentkonceptet måtte anses for sagligt begrundet i
hensynet til at sikre driften af regionens sygehuse, og at det
efter ledelsesretten som udgangspunkt tilkommer en arbejdsgiver ud
fra saglige kriterier at bestemme, hvilke kvalifikationer
medarbejderne skal have for at udføre nærmere bestemte opgaver.
Arbejdsretten fandt, at indførelsen af serviceassistentkonceptet
hverken var i strid med portøroverenskomsten eller udgjorde et
misbrug af ledelsesretten.Region Sjælland blev derfor frifundet.