Sagen angik,
om en virksomhed, som i sin sygefraværspolitik havde opstillet det
krav, at medarbejderne telefonisk skulle meddele sygemelding for
hver enkelt sygedag, havde handlet i strid med ledelsesretten og
således i strid med Hovedaftalens § 4, stk. 1.Det var under
sagen oplyst, at sygefraværspolitikken blev administreret således,
at det ved forventet længerevarende sygefravær aftaltes, at
medarbejderen ikke skulle foretage daglige sygemeldinger, og at
medarbejderne var bekendt med denne praksis.Virksomheden
beskæftigede sig med højteknologiske processer af betydelig
kompleksitet og farlighed, og der var vanskeligheder forbundet med
midlertidigt at lukke dele af produktionen ned. Arbejdet på
virksomheden blev udført i treholdsskift.Arbejdsretten
udtalte, at det ved sygefravær af hensyn til en virksomheds drift i
almindelighed må anses for tilstrækkeligt, at medarbejderen
sygemelder sig på første sygedag, og det må anses for almindeligt
og naturligt, at arbejdstageren giver arbejdsgiveren meddelelse om,
hvornår vedkommende forventer igen at kunne møde på arbejde. Efter
bevisførelsen lagde Arbejdsretten imidlertid til grund, at der
gjorde sig sådanne ganske særlige produktionsmæssige forhold
gældende på den indklagede virksomhed, at det var driftsmæssigt
begrundet, at der ved begyndelsen af hvert skift skulle være
kendskab til eventuelt sygefravær. Klager havde på denne baggrund
ikke godtgjort, at virksomheden ved sin fraværspolitik, således som
denne var administreret, havde handlet utilbørligt over for de
ansatte og dermed misbrugt sin ledelsesret.