SAS Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden og Dansk
Pilotforening indgik den 31. marts 2015 ny overenskomst. Det
fremgik af implementeringsbilaget til overenskomsten, at
overenskomstens bestemmelser i § 5 om tjenesteperioder,
schedulering og arbejdstid skulle implementeres på én gang pr. 1.
september 2015 eller snarest muligt derefter. I juni 2015 meddelte
SAS pr. mail pilotforeningen, at SAS som følge af manglende
programmeringskapacitet hos IT-leverandøren var nødsaget til at
iværksætte bestemmelserne i § 5 trinvist i henhold til en af SAS
udarbejdet plan. SAS bad samtidig pilotforeningen om bemærkninger
til implementeringsplanen. Mailen fra SAS blev af flere grunde ikke
besvaret af Pilotforeningen, og SAS rykkede ikke for svar. Medio
september 2015 meddelte SAS pilotforeningen, at man havde måttet
iværksætte trinvis implementering af hensyn til udarbejdelse af
bl.a. piloternes arbejdsskemaer. Pilotforeningens nytiltrådte
bestyrelsesformand meddelte herefter ved mail af 16. september
2015, at man havde modtaget SAS´ forslag til implementeringsplan,
men ikke havde taget stilling endnu, og at man derfor forventede,
at SAS ville overholde implementeringsbilaget. SAS fortsatte den
trinvise implementering uanset meddelelsen fra pilotforeningen.
Programmeringsarbejdet med indførelse af de nye
tjenestegøringsbestemmelser blev afsluttet ved årsskiftet
2015/2016.Arbejdsretten lagde bevismæssigt til grund, at det navnlig var
af økonomiske og logistiske årsager, at SAS ønskede at løse de
IT-mæssige problemer gennem en trinvis implementering fra den 1.
september 2015 frem for at udskyde implementeringen af samtlige
regler i § 5, blandt andet fordi SAS allerede i foråret var begyndt
at planlægge håndteringen af visse ruter ud fra reglerne i de nye
overenskomster.Arbejdsretten fandt, at der forelå et bodspådragende
overenskomstbrud og udmålte en skønsmæssigt fastsat bod på 100.000
kr. Arbejdsretten lagde herved navnlig vægt på, at SAS havde
indgået implementeringsaftalen uden forinden at have gjort
tilstrækkeligt for at sikre sig, at der ikke ville opstå
problemer med at overholde såvel intentionen om hurtig
implementering som det krav om en samlet implementering af § 5, som
man måtte vide, at pilotforeningen lagde afgørende vægt
på.